Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.07.2013 12:14 - Позиция на АПЖТ до Кабинета „Орешарски” и Обществения съвет в сектор „Железопътен транспорт” на МТИТС с председател министър Папазов
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 7448 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 30.07.2013 12:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Представяме ви позиция на Асоциация "Приятели на железопътният транспорт" до Кабинета „Орешарски” и Обществения съвет в сектор „Железопътен транспорт” на МТИТС с председател министър Папазов, получена на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).


На 18 юни 2013 в  17:49:11 EEST чрез електронната поща predlagam@government.bg, изпратихме долната позиция до правителството на Пламен Орешарски. До 18 юли 2013 г. не сме получили обратна връзка за нашите предложения от страна на Правителството.
  По покана на Правителството на този имейл представителите на неправителствения сектор и гражданите с отношение и ангажираност към проблемите от дневния ред на България, са поканени да изпращат предложения и мнения за мерките, които трябва да предприеме правителството на условията на живот в България. Същата позиция е изпратено на 07 юли 2013 14:43:38 EEST  и на имейла на техническия секретар на Обществения съвет в сектор „Железопътен транспорт” към министъра на транспорта,  информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов.     Устойчив, качествен и прозрачен транспорт Позиция на Асоциация „Приятели на железопътния транспорт” до Кабинета „Орешарски” и Обществения съвет в сектор „Железопътен транспорт” на МТИТС с председател министър Папазов   Настояваме за:
  • Създаване на национален железопътен омбуцман, по примера на развитите европейски демокрации, който да защитава общественият интерес и железопътните потребители.
  • Мандатност и публичен избор, финасова, правна и функционална независимост на ръководителите на националния железопътен регулатор, националния орган по безопастността, националният орган по прилагане на Регламент 1371 и националнилният разследващ орган в железопътният транспорт.
  • Ежегодно публикуване на страницата на БДЖ и бъдещите пътнически превозвачи на докладите за качеството на услугите по чл.28 от Регламент 1371.
  • Публикуване на съдържанието на Договора за обществени превозни услуги и съдържанието на годишните отчети съгласно чл. 7 на регламент 1370 за изпълнението на Договора за обществени превозни услуги между МТИТС и БДЖ Пътнически превози.
  • Публикуване на докладите (анализи и отчети) изготвени от ИА ЖА, отностно контролът на ИА ЖА по изпълнението на задълженията за обществени услуги с железопътен транспорт в България (т.е. как ИА ЖА контролира изпълнението на задълженията на БДЖ Пътнически превози по Договора).
  • Изразяваме несъгласие с позицията на БДЖ и настояваме МТИТС да не прима за национална позиция, позицията на БДЖ за още една 5 годишна отсрочка на обезщетенията на пътниците заради закъснял влак и останалите дерогации на Регламент 1371. През 2009 г. пред ЕК, нашият представител Кристофър Ъруин ясно каза: "Неуспехът на някои държави в прилагане на настоящия регламент е признак за Европа на две скорости - някои от страните членки сериозно подкрепят правата на потребителите си, докато други не зачитат правата на гражданите си с необходимото уважение".
  Представяме и един факт, който остана незабелязан, по време на заседанието на Общественият съвет към министерството на на 23 април 2013, въпросът за Договора за обществени превозни услуги беше отново поставен от представител на друга НПО - транспортният журналист Михаил Рангелов (поради технически причини наши представители не присъстваха на заседанието). Рангелов постави пред министъра фактите, че са спрени 85% от влаковете по Договора, а БДЖ Пътнически превози взимат същата субсидия и че е редно икономисаните пари да се вложат в нов подвижен състав, а не в заплати, както се прави сега. Михаил Рангелов поиска също договора да бъде разсекретен. Отговорът от страна на представителят на министъра бе кратък - неправителствените организации, не оценяват колко много работа се върши от министерсвото в тази посока. Никаква конкретика от страна на МТИТС!   Настояваме, в основата на политиките на МТИТС, независимо от политическите приоритети, да залегнат следните ключови мерки от директен публичен интерес:  
  • Общественият транспорт да играе главна роля във вътрешните и международни пътувания. Той е от особена важност за регионалното развитие и социалния интегритет, за подобряване състоянието на околната среда, енергийната ефективност и за повишаване на нивото на безопасност.
  • Таксите, цените на билетите и икономическата политика да насърчават активното използване на железниците и другите форми на обществен транспорт.
  • Възможностите за екологичен обществен транспорт да бъдат с най-голям приоритет.
  • Пътуванията да бъдат до колкото е възможно безпроблемни, с лесни и гарантирани връзки или алтернативи, в случай, че има грешки или проблеми в трафика.
  • Купуването на билети да бъде опростено, като запазването на седящи или спални места да бъде възможно във и от всяка за всяка точка. Билетите и резервациите да бъдат предлагани от широк набор от методи и търговски обекти.
  • Информацията да бъде достъпна и лесна за възприемане, както във вътрешните, така и в международните услуги, или поне толкова разбираема, колкото е днешната информация за пътуване с автомобил.
  • Пътниците да бъдат точно и навременно информирани, когато операторите планират нови услуги и възможности.
  • Основните права на пътниците бъдат уеднаквени със тези от регламентите на Европейския съюз и да бъдат прилагани еднакво във всички форми на обществения транспорт.
  • Операторите да бъдат насърчавани за по-ефективно сътрудничество с цел улесняване на пътуванията на дълги разстояния с железопътен транспорт.
  • Общественият транспорт да бъде достъпен за всички обществени групи.
  • Международните пътувания на къси разстояния да бъдат улеснявани и оценявани на реалистични цени.
  • Железопътните, автобусните, въздушните услуги да бъдат напълно интегрирани с добре развити автобусни и железопътни връзки, отвеждащи до по-големите летища и серминали и където е възможно да бъде въведено използването на един билет за цялото пътуване.
  • Международните и вътрешни високоскоростни железопътни линии да бъдат доразвити, но не за сметка на обслужването на останалите регионални мрежи.
  • Достъпът чрез градски обществен транспорт до и от влакове и автобуси да бъде лесен и безпроблемен, за всички категории пътници – трудноподвижни, родители с малки деца и др.
  • Запазване и подобряване на предимството за безопасност на обществения транспорт.
  • Постоянен граждански и публичен контрол по изпълнението всички договори за обществени превози финансирани с обществени стредства.
Настояваме също за изпълнение на конкретните  17 мерки изложени по-долу за БДЖ ПП, в случай че не се създаде нова публична жп компания.Тези мерки бяха представени пред обществеността още на 2 август 2012 от четири граждански организации. Твърде е спорно дали с тях, може да се направи успешен опит за спасяване на държавния превозвач, но е сигурно, че са единствената първа правилна стъпка в тази насока. : 1. Оценка текущото качество на железопътната пътническа услуга и въвеждане системи за управление на качеството на превозния процес
• Книгите за мнения на клиенти да се въведат във всички категории влакове, на всички билетни каси по гарите. Ежемесечно да се публикува извадка с основните коментари.
• При закъснения или други необичайни промени на условията на пътуването, задължително да се предоставя на пътниците брошура с правата, обещетенията и реда и каналите за подаване на сигнали.
• Да се спазва заповедтта на зам. министър Кичев за сроковете и начина на информиране на пътниците при закъснения. Понятието закъснение за неопределено време да отпадне, като се обявява и прогнозира приблизителното време на закъсненията. 2. Остър недостиг на подвижен състав
• Обобщаване и решаване на проблемите по ремонт и поддръжка на текущия подвижен състав.
• Системен контрол при експлоатацията на подвижния състав, както и ремонтните дейности и поддръжката му;
• Въвеждане на сертифицирани системи за управление на качеството в подръжката и ремонта.
• Анализ за необходимостта от наемането на подвижен състав за нуждите на БДЖ-ПП; 3. Спирането на влакове поради „нерентабилност”
• Промяна методиката на изчисление и обобщаване за рентабилността на всеки влак – директно броене в средносрочен период на пътниците във влака, а не на принципа „приход-разход” поради необективността на метода;
• Поставяне под наблюдение на даден влак само при достигане на определено ниво на качество на превозите – конкурентно времепътуване (постигнати над 70% от проектните скорости по жп линията; достатъчен, редовен, климатизиран и чист подвижен състав, изключване от наблюдение на направления, който за дълъг период от време са били засегнати от ремонти дейности по инфраструктурата).
• Промяна в периода на наблюдение на всеки влак като се разделят нерентабилните влакове на категории: сезонни (натоварени само в определен сезон) и седмични (натоварени само в определени дни от седмицата) и спирането от движение на влака при нужда само в ненатоварените периоди от време. 4. Отговори на писма и жалби от БДЖ-ПП
• Да се въведе методология, по която да се отговаря на всяка жалба или писмо към превозвача от страна на пътници;
• На видно място на сайта да се напише имейл и телефон за оплаквания, който да работи денонощно, седем дни в седмицата. Поставянето на видно място в началната страница на сайта на БДЖ на шаблон в който да се попълват оплаквания и жалби. Постоянна публичност на жалбите в сайта, като жалбите и отговорите са достъпни до всички потребители на сайта при запазване на анонимността на подателите и служителите.
• Определяне на служител, отговарящ за жалбите, който ежемесечно да публикува обобщен статистически доклад за всички постъпили.
• Задължително регламентиране на срок за отговор на всяка жалба или писмо постъпило в БДЖ, без значение на канала (елекронна, физическа или друга поща). 5. Прозрачност и достоверност на подаваната от БДЖ публична информация
• Публикуване в сайта на компанията до 24 часа от всеки инцидент достоверна информация за всички факти от събитието;
• По-голяма прецизност при публикуването на електронни данни за Графикът за движение на влаковете;
• По-голяма прецизност при публикуването на гарова информация в интернет страницата на превозвача, която да съвпада напълно с подаваната на информационните табла в съответните жп гари;
• По-голяма прецизност и навременност при подаването на информация за вида на подвижния състав обслужващ даден влак. 6. Форми на граждански контрол на БДЖ-ПП
• Регулярни срещи с ръководството с участието на НПО, потребителски организации и пътнически асоциации по актуални проблеми по примера на днешната среща. Участие на граждански наблюдатели в заседанията на ръководството. 7. Методика за изготвяне на Графикът за движение на влаковете и разписанията
• Значително намаляване на обходите в междугарията, което е излишно презастраховане за изпълнение на Графикът за движение на влаковете от страна на превозвача, което е в ущърб на пътниците.
• По-сериозен контрол към машинистите за спазване на обходите и допускане на минимални закъснения по тяхна вина.
• По-голяма публичност при изготвяне на Графикът за движение на влаковете и влизане в контакт с неправителствени организации и пътнически асоциации от сектора с цел подобряване обслужването на населението:
• Предоставяне за мнения, коментари, редакция и допълнения на ежегодния вариант на Графикът за движение на влаковете в срок най-малко 3 месеца преди влизането му в сила на граждански организации и планиране на необходимото време за разглеждане и мотивирано одобрение/отхвърляне на съответните забележки и редакции. 8. Компютърна система за продажба и резервация на билети
• Системата да позволява запазване на седящо място за всички категории влакове между всички гари, вкл. и необсулжвани гари и спирки чрез интернет.
• Системата да позволява онлайн закупуване на билет и плащане изцяло по електронен път посредством системи като pay-pal и пр.
• Стимулиране на електронното издаване на билети чрез символична отстъпка за закупуването на онлайн билет. 9. Тарифна политика – календарни цени и новият подход при издаване на билети
• Незабавно премахване на т.нар. календарни цени, както бе обещано още през май 2012 от маркетинг директора на БДЖ.
• При издаване на билет за БВЗР или БВ без запазено място (при изчерпване количеството на запазени места) да се прави от 10 до 20 % отстъпка в цената на билета за пътника, но за не повече от 10 правостоящи във вагон.
• Да не се допускат правостоящи пътници за повече от 30 мин. времепътуване.
• Незабавно отменяне или промяна на новият подход при издаване на билети, при който пътниците за задължени да търсят определени служители от бригадата на влака, за да купят билет на редовна цена; 10. Владеенето на чужди езици на част от служителите
• Задължително владеене на средно ниво на поне един чужд език (най-вече английски език) на поне 1 служител от Гише „Информация” и Касови гишета на набор от 20 до 40 по-големи гари в страната и поне един служител с 2 западни езика на 5 до 10 от най-големите жп гари в страната;
• Задължително владеене на поне един западен език от ръководителите на смени на влакообразуващите гари;
• Задължително владеене на поне един от работните езици на ЕС на средно ниво на служителите от бригадата на всеки МБВ. 11. Ремонт , поддръжка и употреба на високоговорителите във влаковете
• Ремонт, въвеждане в редовна експлоатация и редовно използване на всички високоговорители във влаковете Сименс Дезиро с цел посрещане на пътниците на борда, съобщаване на предстоящи гари, както и всякаква друга полезна информация (закъснения, опасностти, препоръки към пътниците и пр);
• Провеждане на процедура за внедряване на работещи високоговорители във всички категории влакове. 12. Услуги за привличане на клиенти
• Постоянно измерване на удовлетворението на пътниците и адекватна реакция при необходимост от промяна на съответния критичен показател посочен от пътниците.
• Предлагане на храна, напитки и полезни за пътниците стоки и услуги във всички категории БВ и БВЗР;
• Достъп до безжичен интернет във всички категории БВ и БВЗР;
• Достъп до електрически контакти (220 V) във всички категории БВ и БВЗР;
• Адекватна климатична система във всички категории БВ и БВЗР и адекватно поддържане на наличната във останалият подвижния състав; 13. Предложения за нов брандинг на БДЖ-ПП
• Цялостен нов брандинг на БДЖ ПП и премахване на стария обременен с негативи бранд. 14. Борба със безстопанствеността по отношение на подвижния състав; графитите по вагоните
• Назначаване на отговорна външна фирма, която да пази от надраскване или друг тип посегателство върху подвижния състав със заложените в договор санкции при неизпълнението на задълженията си и засилване на охраната в депата, която да носи пряка отговорност при посегателства от този тип. 15. Предложения за новият подвижен състав на БДЖ-ПП по Оперативна програма Транспорт
• Подвижен състав, който да обезпечи максимално използване на възможностите на инфраструктурата;
• Подвижен състав, който задължително разполага с климатична система, достъп до 220 V ток от всеки пътник и радиоуредба.
• Подвижен състав, който е най-рентабилен и ефективен с оглед острия недостиг на вагони в БДЖ-ПП от гл.т. на превозени пътници и себестойност на обслужване;
• Закупуване предимно на мотрисен тип влакове. 16. Свободата на словото на потенциалните служители на БДЖ-ПП
• Гарантиране свободата на словото на потенциални служители на БДЖ-ПП, които изразяват своята гражданска позиция и мнение в различни социални мрежи, сайтове на жп тематика, електронни медии и публични събития по темата. Гарантиране правото на достъп до пазара на труда в компанията на граждани с активни позиции за развитието на жп транспорта у нас; 17. Ускоряване на дисциплинираните уволнения, недопускане на криминално проявени за служители на БДЖ, конфликти на интереси и свързани лица
• Промени, които да позволят по-лесни дисциплинарни наказания на провинили се служители, особено, когато става дума за ощетяване на компанията, пътниците или безопасността на превозите.
• Индивидуална оценка, анализ на риска и проверка на всеки един служител за регистрирани криминални прояви
• Недопускане на конфликти на интереси и свързани лица – Индивидуална оценка на риска на всеки настоящ работещ, които се намира във фактическо съжителство, роднинство по права линия, по съребрена линия – до четвърта степен включително, и роднините по сватовство – до втора степен включително, които връзки могат да породят съмнения за безпристрастност и обективност при изпълнение на служ. задължения.  



Гласувай:
1



1. otempora - Нищо не се предлага като мерки за ...
29.07.2013 14:55
Нищо не се предлага като мерки за повишаване качеството на жп транспорта, предмет на дейност на ДП "НКЖИ", а именно там са големите гешефти за стотици милиони левове и зависимите от тях: безопасност на пътя, допустими максимални скорости, услуги в района на гарите, интернет връзки, информация - табла, високоговорители, часовници, указателни табели, достъпност на пероните и пространството между тях - височина на пероните, изисквания за достъпност за слепи лица и инвалиди, означения и много, много други...
цитирай
Търсене