Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.05.2010 21:00 - Силното автолоби - преди и/ли сега ?!
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 6660 Коментари: 12 Гласове:
2

Последна промяна: 28.12.2010 12:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Представяме ви мнението на Петър Делчев (географ, регионалист и финансист по образование) получено на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).

Здравейте ! Казвам се Петър Делчев (petyr.delchev@abv.bg) и бих желал да ви споделя скромната си оценка за евроусвояването на финансови средства по жп проектите у нас.
  В последните дни стана модерно да се говори за автолобито в нашата страна и с него да се оправдават някои от неуспехите на родната железница. Дали е така - е трудно доказуемо, но напоследък имаме някои новини, които твърде показателно отново ни доказват, че дали заради "престъпна небрежност и неприоритетност" или "умишлено забавяне и проваляне от страна на всякакви лобитa, но не и жп" България е на път да загуби последният си шанс за съживяване на, за съжаление, колабиращата си железница - а именно еврофондовете.
След присъединяването на България към ЕС - мнозина от жп активистите си отдъхнахме, че може би започва период на положително развитие за сектора, тъй като колкото и силни да са структурите и лобитата, които работят против този вид транспорт - в крайна сметка правилата по европейските програми и фондове са железни и "Никой не е по-голям от Брюксел". Дори много оптимистично, главният редактор на сп. ЖП Транспорт - Тодор Кондаков, в едно свое интервю по повод последните разкрития за антижп дейност от страна на големи фирми и лобита, заяви, че същият този Брюксел изиква "минимум 40% от инвестициите в транспорт в съюза да бъдат в железопътен такъв". Ясно и категорично за цяла Европа е ясен транспортния приоритет, а България бидейки част от този съюз и континент също е съпричастна към това. "Да, да, ама не" - както казва един наш дълголетен журналист. Днес през 2010 година, когато България трябваше да има вече една цялостно завършена жп магистрала (ЖПМ "Марица" - Пловдив-Свиленград) по европейски образец със средства от предприсъединителните програми (ИСПА) , когато трябваше да е преполовила строителството на ЖПМ "Тракия" (Драгоман-София-Пловдив-Бургас), когато трябваше да се прави разчет какви средства са останали от ОП "Транспорт" и кои алтернативни проекти да бъдат реализирани, когато трябваше да правим планове как до края на програмния период ще имаме цялостно завършено поне 3 жп магистрали - истината се оказва много горчива и различна от това.
  Стана  ясно тези дни, че и през това десетилетие в България няма да има реализирана цялостна жп магистрала. София-Пловдив, както разбрахме - най-важният и труден участък (Елин Пелин-Септември)- странно как държавата уж не успя да си свърши работата по ОВОС и др. дейности и  го оставя за 2014-2020, Димитровград-Свиленград оставяма за 2014-2020 (вторият програмен период на ОПТ), Пловдив-Михайлово - 2014-2020 (търгове не се предвиждат в следващата 1 година, което автоматично означава, че остава за следващ период), а вече стана ясно, че и София-Елин Пелин по чисто лобистки причини отпада от този оперативен период. Освен тези проекти, които отлагаме за следващия програмен период остават и такива като София-Видин, София-Радомир ...
  А сега не е трудно да предположим през 2020 година (защото едва ли преди последния краен срок на програмата ще се изпълни нещо на 100%, по стара българска традиция) колко и кои от тези проекти ще се изпълнят. Подобна бройка е доста раздута най-малкото за един програмен период (Брюксел не е виновен, че в предишния не сме си свършили работата) и започвам да се чудя кои (а може би и всички) проекти ще прехвърляме за последващия, за след 10-15 години. Тогава се питам какво пречи на готовият Димитровград-Свиленград (проекти, ОВОС и т.н.) да бъде вкаран в този оперативен период ? Защо в продължение на години държавни институции бавят отчуждителни и други административни процедури по този проект (но не само)? Защото не е АМ Тракия, АМ Марица, АМ Люлин, АМ Струма - А-то е с приоритет в тази страна и журналистите  да не се обръщат само към бившата власт, а и настоящата, която за няколко месеца със всичките си стъпки го потвърждава, че А-магистралите са приоритет, но ЖП-магистралите - не.
Ако за Елин Пелин-Септември забавяне има с проекта (за 3 години, последната от които при сегашното правителство, така и не успяха да решат въпроса, сякаш не Ихтиманското средногорие ще копаем за жп линия, а Хималайските хребети) , то при Димитровград-Свиленград е с изпълнението като цяло (заради административни спънки от страна на държавата и не толкова забавяне от страна на изпълнителите!) и не виждам какво пречи да се прехвърли към настоящия програмен период, след като чак днес екипът на МТИТС осъзна, че проекта е обречен в този си вид по програма ИСПА ? Нима изчерпаха парите за жп транспорт по оперативната програма за този период ? Със Калояновец-Бургас и Свиленград-турска граница ? Съмнявам се. А пък, ако е така - как тогава си представят 5 пъти повече проекти за следващия период ? Значи може 3 автомагистрали да се форсират за този програмен период и на всяка цена да станат, защото знаем колко оправдателно и назидателно се изказва сегашната власт, че на практика нищо не е готово по 3-те магистрали (Струма, Марица, Тракия) и в момента са мобилизирали цялата държава да се праят експресни апликационни форми, проекти и пр. само и само да се вместят в настоящия програмен период на ОПТ,  а за жп проектите - никой не се напряга да форсира нещата. И защо ни е тази първа копка днес на Свиленград-Турска граница, когато още през миналата есен, когато течеше подготовката на проекта беше ясно на всички, че основният проект  - Пловдив-Свиленград няма как да бъде изпълнен до 2010 година, ако се продължи спъването на проекта, но вместо да се заеме някой да отстрани проблемите с Пловдив-Свиленград, се реши да се захване една 17-кмова отсечка ("Направихме линията до Свиленград, а сега да почваме и до границата"), която скоро ще бъде рехабилитирана и електрифицирана, но реално няма да може да се използва ефективно, тъй като се очертвата  участъкът преди нея - Димитровград-Свиленград да бъде замразен и оставен за най-рано 5 години в следващия оперативен период. А тя, гаранцията, на готовите отсечки Крумово-Димитровград, Свиленград-Турска граница е около 10 години и току виж, когато стане целият проект готов (в края на десетилетието) вече се наложи да правим нови проекти за рехабилитация.
  Колко хубаво звучи всичко това на онези, които 3 десетилетия работеха в това жп транспортът у нас да върви навсякъде, но не и напред и нагоре.
  Ето ви уважаеми журналисти, как автолобито и в момента е доста силно и направи така, че в следващите 10 години да нямаме цялостна завършена ЖП магистрала !
Все още, настоящата власт има шанс да ни покаже, че може да бъде зависима от всякакви корпортавини лобистки интереси в ущърб на държавата и да запретне ръкави с проектите не само в областта на автотранспорта, а и жп транспорта, защото това е бъдещето на транспорта в бедната на горивни енергийни ресурси, родна Европа.



Гласувай:
2
0



1. анонимен - Отличен коментар г-н Делчев!
18.05.2010 21:52
В крайна сметка, за разлика от европейските си колеги, българските депутати и министри не се возят на влакове, дори чиновниците от МТ не ползват влакове, на тях им трябват им магистрали за мерцедесите, а народа остават старите линии, бавните и опасни влакове и отново кондукторът или кантонерът ще е виновен за произшествията.
Да ни е честито, членството в Европейския съюз по балкански!
цитирай
2. анонимен - Петър Делчев
19.05.2010 00:24
Днес от вестник Стандарт (http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-05-19&article=325337) можем да научим нови, фрапиращи и шокиращи новини от устата на министъра. Първо, че ще купува високоскоростни влакове за отсечката Свиленград-турска граница (вж статията) и второ, че даже и Първомай-Димитровград няма да бъде завършено до края на годината. Много въпроси изникват в момента в мен, за първото - мисля, че идиотизми няма смисъл да коментирам, но за второто:

Значи и Първомай-Димитровград пропада ? Ние следващия програмен период ще довършваме това от този, така ли ? А Асталди какво копаят сега тогава като няма и теоретична възможност да свършат ? А Димитровград кога смятат да го разкопаят и да го оставят до 2014 година разкопан ? А като измъкнаха старата линия по какво ще се движат влаковете до Димитровград като няма и теоретичен шанс да бъде завършена ? И защо няма теоретичен шанс като основите на надлезите са готови ? На АМ Люлин защо строят денонощно праткическо, а не теоретично ? Тя като е също по ИСПА защо е с по-голям приоритет от жп линията ? за 7 месеца толкова ли не могат да я направят, след като Свиленград-Турска граница ще се прави 12 месеца и то с втория по дължина мост след тези на Дунав ? Или просто не е приоритет и няма за къде да бързат ? Или просто г-н министъра не се е разходил да види какво се прави по трасето между Първомай и Свиленград - но разбирам, нали АМ Люлин и Дунав мост са с по-голям приоритет и трябва всекидневно властта да е там.

Следващата новина ще е, че и Крумово-Първомай остава за след 2014 година, защото има някакви спънки и е невъзможно космическото строителство в гара Първомай, а надлез никой не знае как се взривява при Поповица. За къде да бързаме ... нали АМ Марица ще се построи до 2014 г - на кого ще му е нужен влак след това ? Само министърът ще се вози с 200 км/ч между Свиленград и турска граница. Предполагам ще има ЕКСПРЕС "Генералово": Свиленград-Генералово с 200 км/ч, по 3 пъти на ден.
цитирай
3. анонимен - Петър Делчев
19.05.2010 00:31
Уважаеми, колеги и приятели. Този проект неслучайно беше знаков (Пловдив-Свиленград) - чрез него трябваше да разберем можем или не да правим жп проекти и да усвояваме европари. Ние, тотално се провалихме. Да не говоря, че в момента до 2015 година (най-рано ! , когато ще започне да се достроява, защото явно няма воля да се вкара в този оперативен период) ще имаме едно неизползваемо трасе за електрификация на което ще стърчат стълбове в едната половина, а в другата дори и цялостна контактна мрежа ще има, но електричество отново няма да има. Също като онези стълбове по старото трасе, които белязваха неуспешния опит за електрификация на тази линия. Е, сега просто записваме поредния опит и поредните стълбове - паметник на глупостта ! И защо чак в средата на годината министърът отсече, че няма време за Първомай-Димитровград дори и да форсират с Асталди ? Къде беше миналата година през есента ? Всички бяха заетите с автомагистралите ....
цитирай
4. анонимен - Петър Делчев
19.05.2010 00:40
Мисля, че със всичко написано по-горе ви обясних с прости думи - автолобито и изобщо цялото антижп лоби си свърши работата за 10 год напред. Каквото и да става от тук нататък, (едва ли ще се промени нещо впрочем), но дори да стане - 10 год ще "сърбаме попарата на лошото наследство". Жалко. Имахме шанс да направим модерни транспортни жп коридори.
цитирай
5. анонимен - Много добър анализ
22.05.2010 23:57
Много добър анализ. За съжаление сте прав, скоро няма да имаме модерни жп пътища, а само автомагистрали...Но какво ли ще се движи по тях, когато петрола расте ежедневно...
цитирай
6. анонимен - Петър Делчев
24.05.2010 23:12
Официално предложение до екипът на Министерство на транспорта и съобщенията: "Тъй като по правилата на ЕС можем да изпълняваме до 2015 г. проекти от оперативната програма за 2007-2013 година, нека Димитровград-Свиленград и Елин Пелин-Септември бъдат подготвени за търг за този оперативен период, тъй като е явно, че време има !"
цитирай
7. анонимен - Синдикалист
31.05.2010 14:50
Впечатлен съм от позицията на Петър Делчев.
Предполагам, че блога се чете от медиите, затова предлагам господина да бъде поканен за участие в някое от публицистичните предавания в радиото или телевизията.
цитирай
8. анонимен - Служител на системата
01.06.2010 13:23
Трябва да ви кажа, г-н Синдикалист, че за съжаление младите хора в железниците никой за нищо не ги бръсне. Белите коси са прекалено много в един сектор, който трябва да е двигател на иновациите и развитието в една страна !
цитирай
9. анонимен - Николай Георгиев - София
05.06.2010 11:45
Според мене,крайно време да се разбере,че автомагистралите и модернизираните ж.п.линии са компоненти на едно и също нещо - транспортния коридор.Противопоставянето им,както и блокирането на едното/ж.п.линията/в името на другото/автомагистралата/ е все едно в София да се противопоставят магистралата бул."Тодор Александров" и линията на метрото под булеварда - направо нелепица. В ЕС имат и автомагистрали и съвременни в т. ч. и високоскоростни ж.п.линии , както и алианс за високоскоростен влаков транспорт "Райлтим".Отделно влаковете са станали като извънградско метро.А ние все вървиме с огромно закъснение в посока , от която другите отдавна са се върнали.
цитирай
10. анонимен - От Куинсланд
08.06.2010 00:55
Познавам Петър Делчев. Смея да кажа, че мисли много правилно за разлика от някои други хора по върховете на железницата..............
цитирай
11. анонимен - УВОЛНЕНИЕ!!!! ТРЕНДАФИЛ АКАЦИЕВ
01.10.2010 19:56
А РАЗБРАХТЕ ЛИ,ЧЕ ВЕЧЕ УПРАВИТЕЛЯ НА БДЖ ПП ЕООД - СТЕФЧО СЪБЧЕВ ВЕЧЕ Е УВОЛНЕН?! И КОЙ НА НЕГОВО МЯСТО? НЯКОЙ СИ ОТ ТОВАРНИТЕ ПРЕВОЗИ,СПЕЦИАЛИСТ И КОРИФЕЙ,КОЙТО ГИ ДОВЕДЕ ДО ФАЛИТ И ДОПУСНА ТЕЗИ ОТ БЖК,БУЛМАРКЕТ,И ТЯМ ПОДОБНИ ПРОИЗВОДНИ ОТ БДЖ ДА ГИ ФАЛИРАТ!!!! И ТОЗИ "СПЕЦИАЛИСТ" СЕГА ЩЕ УПРАВЛЯВА ПЪТНИЧЕСКИТЕ ПРЕВОЗИ??? ОООО ЕВРОПОООО,ООО БРЮКСЕЛ ЕЛА,МОЛЯ ТЕ ЧЕ ГИ ВРАЗУМИ!!!!КАКВО ЩЕ СТАНЕ СЕГА?! И ПЪТНИЧЕСКИТЕ ПРЕВОЗИ ЩЕ ДОКАРАМЕ ДО ФАЛИТ ИЛИ И ТЯХ ЩЕ "УСВОИМ" - ИЗТОЧИМ?! И НА ТОЗИ ФОН НАВЯРНО РЕШЕНИЯТА СА НА БАТ ВИ БОЙКО И НА МИНИСТЪРА??????? ВЪПРОСИ,ВЪПРОСИ?//// А ДА ЗНАЕТЕ ЕДНО - КОГАТО СЪБЧЕВ УВОЛНЯТ ЗНАЧИ ЕДНО: ХАЙДУТЛУК!!!!!!!!!!!!
цитирай
12. анонимен - Защо се сменят толкова често директорите на Пътнически превози?
01.10.2010 23:07
Не се задържат дълго директорите в Пътнически превози, Димитър Петков го "наказаха" в Варшава заради кардамския пожар, Събчев изкара до края на мандата на тройната ламя, Райкова и тя бързо си замина за 3-4 месеца, сега отново разкараха Събчев, този път той изкара цели 4-5 месеца.
Няма ли някой професионалист да назначат най-сетне в Пътнически превози, а все разни провали за по няколко месеца? Някой, който да вземе да почне пътува с влак и да види реалността. Да назначат някой директор от метрото или от авиацията, че влаковете ни да заприличат на транспортни средства, а не на чатлански въртолети.
цитирай
Търсене