Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.01.2010 12:15 - На път из „Европа“… с БДЖ
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 2538 Коментари: 3 Гласове:
2

Последна промяна: 25.01.2010 22:06


Благодарим на Мартин Тонев за "забавната" история,  изпратена ни на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).

Здравейте, лично ви изпращам част от текст, които публикувах преди време. За съжаление ще ми е трудно да ви го изпратя целия заради допълнителното оформление и приложените аудио материали, но моят съвет е ако смятате да го публикувате да поставите увода от по долу и линк към целият текст които се намира тук -  strangera.com/2009/12/30/bdz-ftw/

Поздрави,
Мартин Тонев

Както много от вас знаят, аз съм родом от София, а моята прекрасна съпруга – от Добрич. По случая решихме покрай Бъдни Вечер и Рождество да направим една „кратка“ разходка и да посетим родителите и.
Около две седмици преди 23, направихме кратка беседа с какво ще пътуваме. Тъй като и двамата предпочитаме да пътуваме нощем, а нощни автобуси до Добрич вече за съжаление няма, неохотно се съгласих да пътуваме с влак. Тъй като 23 беше работен ден, решихме да пътуваме на 23 срещу 24-ти, а за да ни е спокойно, жената отиде и взе билети от рано. Разбира се, си взехме запазени места.

Тъй като влака ни тръгваше в 21:25, прилежно пристигнахме на гарата (въпреки смазващият трафик около Джъмбо) около 20:45. Решихме да уплътним времето като почакаме в „Топлата чакалня“. За не запознатите обяснявам – тъй като Централна гара в София е едно меко казано ОГРОМНО хале със статуса на пещера, там отопление не се използва. За сметка на това обаче, ако сте достатъчно наблюдателни след като влезете през централният вход ще забележите, че в коридорчето в ляво има една стая с червен светещ надпис „Топла Чакалня“. С жената за пореден път забравихме да я снимаме, но нещото е толкова EPIC, че всеки път ме напушва „лек“ смях като се доближа. Та вътре в топлата чакалня, отоплението е основно факта, че има доста хора натъпкани в сравнително малка стайчкиа (ама може да има и парно де, не знам). Та въпросното нечовешко изобретение, което предполагам е налично във абсолютно всички централни гари на столиците на останалите Европейски градове е изключително забавно място на което винаги можете да попаднете на колоритни персонажи. Този път имахме „удоволствието“ в нея да има някакъв „мъртво пиян“ индивид който беше решил да предостави музикален съпровод и да отправи пожелания към всички…. „флюбени двойки“. Ето малка част, която успях да запиша с подръчни материали:

Около 21:05 решихме, че вече е време да се насочим към 13-ти коловоз, за началото на нашето приятно пътуване до Добрич. Още с приближаването към влака обаче, ми стана ясно че пътуването надали ще е особено приятно. За тази ми мисъл спомогна факта, че влака горе долу приличаше на нещо измъкнато от някоя дълбока индийска провинция.

Но една идея по неприветливо. image
Около злощастната композиция имаше отвратително много хора, а вагоните бяха доста хаотично разположени, и липсваха дори принципно неразбираемите индикации за номерата на вагоните. image В крайна сметка някаква кондукторка която играеше ролята на „разпределител“ ни упъти към вагонът където би трябвало да са ни местата. С жена ми се качихме доста плахо, само за да открием, че вместо стандартните купета с които сме свикнал да пътуваме на разстояние по далечни от един час image вагонът ни е от „открития тип“ т.е. открито пространство с места тип автобус, които обикновено се използват на кратки разстояния тип София-Банкя или Добрич-Варна да речем. Следващата изненада беше под формата на заключението, че от двете ни запазени места (43 и 45) едното е налично, а другото просто… липсва. На четворката където беше място номер 45 освен една плаха девойка която очевидно беше с запазено място, вече удобно се бяха настанили 2 ромки и един Джони Уоукър ром. По пътя на логиката стигнах до извода, че в такъв случай колкото и странно да е, място номер 43 трябва да се намира от другата страна на пътеката, но там имаше само 3 седалки тъп допълнителни върху които не се забелязваха номера, а и въпросните вече бяха затрупани от сакове притежание на останалата част от Ромската фамилия. В крайна сметка, разумно предложих на жената да изчакаме кондукторката, за да разберем къде точно се очаква да седнем. Тук някъде е и момента в които реших да си водя прецизен „лог“ на пътуването (за да си запълвам времето).

Поставих началото в 21:25 с надписа БДЖ, София – Добрич.
21:25. Във влака е фул макс с правостоящи, а на теория трябва да тръгнем СЕГА!

22:19 – Влакът тръгна image В последствие разбрахме, че скромното закъснение от почти час се дължи на някакъв проблем със спалният вагон или нещо такова. Честно казано не слушах много внимателно защото бях съсредоточен върху това ДА НЕ залепя един шамар на лапето което за н-ти път ме настъпи защото искало да отиде в другия край на пътеката (прав съм от 1 час, по пода е пълно със сакове, хората си седят по главите, а то искало да отиде до другия край)… ъъъ бате, бате може ли дъ минъ.
22:51 – появи се кондукторка и ни показа едното място, и каза на госпожата която го беше „окупирала“ че ще трябва да ни го освободи. Моето се оказа, че не съществува (очевидно). Принципно бях готов да се разправям, ама съжалих женицата защото тя по никакъв начин не беше виновна за случващото се, а и надали можеше да ми помогне повече. Съсредоточих гнева си по адрес на Началник Влака и зачаках срещата ни image Радостното е, че мъжа от ромската фамилия с неохота стана (за да не става жена му) и отстъпи НАШЕТО място на… нас. Почти ми стана неудобно, че съм си платил за запазено място и та са седнали на него. Както и да е…
23:15 – Тъмните балкански субекти, започнаха да слушат (ОТ МОБИЛЕН ТЕЛЕФОН) нещо като РОМСКО R&B.
23:17 – буквално секунди преди да избеснея  във влака от някъде се появи началник влака и се засили към другия край на вагона за да дискутира нещо с още някакви хора чийто места се оказаха несъществуващи + да успокоява една дама която беше особено бясна от едночасовото закъснение.
Последва около 20 минутна „пауза“ през която въпросният + една кондукторка ни забавляваха като ни показва схеми, разказва ни как няма вагони, как тия места ги няма на неговата схема и т.н. Ето малка част от разговора които успях да запиша:

За протокола в другите вагони беше същият клинч image
04:52 – началник влака се върна с теорията, че трябва да ни премести някъде image
04:54 – върна се, и ни съобщи че ще ни премести… и има едно свободно място image Скромната ни импровизирана групичка от около 6 човека избухна в див смях image
05:05 – върна се, и ни съобщи че ще ни премести… и има 4 свободни места. Аз обмислих варианта да си прережа вените…

За съжаление тук логът ми свършва защото батерията на айпода ми замина, а не помня къде записвах след това. Карам по памет, а ако има груби фактологически грешки жената ще ги коригира утре image

За протокола малко преди да слезем забелязахме в горната част на седалката до прозореца ЛЕД. Няма шега. Ако не ме лъже паметта пристигнахме около 7:20 около час закъснение като след като шоуто на дебилният „началник влак“ приключи, единственото „по интересно“ нещо беше надсвирване с ЖиеСеми което Ромите си спретнаха… Всъщност ромите си пуснаха онова същото R&B, а една възмутена дама която за съжаление седеше в близост до нас се опита да ги „отвее“ с златни хитове от нейният GSM.

В крайна сметка около 8 сутринта бях на топло и легнах да спя… И така чак до момента в който трябваше отново да се връщаме към София. image Решихме това да се случи на 27 срещу 28 като честно казано вече бях готов да пътувам и през деня image само да е с автобус, но в София бяхме направили грешката да си вземем билети за отиване и връщане. Все пак решихме поне да ги „ъпдейтнем“ до първа класа. На 26 отидохме на ж-п гарата в Добрич и попитахме дали това е възможно. Загрижената лелка ни обясни, че няма никакъв проблем да ни ги „ъпдейтне“ но ни предупреди, че предишният ден в първа класа нямало отопление и ни съветва да си вземем билетите на 27 защото сутринта влака минава през Добрич, и ще се знае дали ще има топло в първа класа! Аз от една страна се зарадвах, че дамата беше толкова любезна да ни информира за това, но от друга страна сериозно се замислих дали всичко това не е някаква скрита камера, и възможно ли е това да се случва в една „европейска държава“.

На 27 ни продадоха билети за първа класа, като ни казаха, че „никой нищо не е казал така че всичко сигурно ще е наред“. Тръпнещи в очакване се качихме на влака в 22:04, намерихме си местата (този път съществуваха) и с радост открихме, че „всичко е наред“. Тук бях готов да напиша, че пристигнахме щастливо и вече никога няма доброволно да се кача на влак, но по пътя се замислих дали в действителност „всичко беше наред“ докато пътувах. Все пак, с риск да стана досаден вече няколко пъти споменах, че България е Европейска държава, така че е редно да изискваме някакъв стандарт нали така?

Та пътуването в първа класа всъщност въобще не беше наред.
1. Седалките бяха чудовищно неудобни. Явно през всички „първокласни седалки“ в купето ни преминаваше едно приятно желязце което мноооооооого удобно ти подпира гърба като се облегнеш;
2. От прозорецът духаше много… И въпреки че някой хора са склонни да плащат за такива неща (духане), вратът ми не беше никак доволен от резултата;
3. Тоалетната, ако можем да я наречем тоалетна беше в изключително „добро“ състояние. Но поне имаше такава, така че това сигурно е повод за радост?!

Та седя си аз и си мисля (а понякога само си седя), нормално ли е това и до кога ще продължават тези безумия. Между другото, внимателно гледах всички репортажи по телевизията относно ситуацията в БДЖ, даже видях как един министър се вози на някакво спретнато влакче. Това което за мое огромно съжаление не видях, е как някой от БДЖ си прави сепуко за това на което бяха подложени пътниците, поема „политическата отговорност“ или поне публично се извинява на измръзналите хорица имащи нещастието да бъдат клиенти на Български Държавни Железници…

И те така. Вървим ние усилено към Европа… ама май с влак няма да успеем да стигнем.

Целият материал: strangera.com/2009/12/30/bdz-ftw/




Гласувай:
2
0



1. анонимен - Отдавна не ползващ влакове в БГ
17.01.2010 11:28
Като няма достатъчно вагони БДЖ да не продава толкова много билети или да ни возят като хора или да ги закриват.
цитирай
2. анонимен - това е неустоимо преживяване
19.01.2010 10:35
Страхотна статия и браво на човека, сега е редно шефовете да я видят и да вземат нужните мерки защото тук не става въпрос за нещо за което трябват пари а просто време и малко организация и съвест нали ?
цитирай
3. анонимен - фалшивата Европа
19.01.2010 13:19
а в истинската Европа: Транспортната компания Eurostar, чиито високоскоростни влакове свързват Лондон и Париж под Ламанша, обяви, че предвижда да изплати обезщетения за около 10 млн. паунда на клиентите си, засегнати от настъпилия хаос в движението преди Коледа, съобщава агенция Франс прес. В нощта на 18 срещу 19 декември пет влака Eurostar с над 2000 пътници останаха блокирани в тунела под Ламанша.
цитирай
Търсене