Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2010 17:10 - Българските железници през Декември 2009 - бюлетин
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 3271 Коментари: 2 Гласове:
2

Последна промяна: 25.01.2010 22:06


Представяме ви бюлетин "Българските железници през Декември 2009" на Асоциация "Приятели на железопътният транспорт", получен на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg)


УВАЖАЕМИ ЧИТАТЕЛИ,

Това е месечният ни бюлетин за събитията в Българските железници и нашият скромен принос за прозрачността в жп сектора. Благодарим за подкрепата оказана ни от Министерство на транспорта, информационните техонологии и съобщенията. Приятно четене! 

Българските железници през Декември 2009 

v     2 ДЕКЕМВРИ

Ш      Депутатът от Коалиция за България и бивш транспортен министър Петър Мутафчиев призовава от парламентарната трибуна за повече пари и за обновяване на системата на железниците по време на обсъждане на бюджет 2010. По думите на Мутафчиев – парите за транспортния сектор за 2010 г. показват отказ от програмата за развитие на железопътния транспорт. Субсидията за железницата трябва да е в отделни редове, смята той. Паркът не е обновен 15 години, казва бившият транспортен министър и заявява, че е поставил въпроса за стратегия в системата още в началото на мандата на предишния кабинет и такава има. Станислав Станилов от своя страна му отговоря, че за системата на железниците е трябвало да се направи нещо, когато е имало излишъци и припомня трагедията с влака София – Кардам, при която загинаха девет души, по думите му – заради стари вагони.

v     3 ДЕКЕМВРИ

Ш      Официално в България влиза в сила  регламента за правата и задълженията на пътниците, ползващи железопътен транспорт в ЕС. Железопътните компании ще трябва да подобрят правата на пътниците, като им предоставят повече и ясна информация за услугите си, осигуряват равно третиране и помощ на хората с увреждания и се грижат за пътниците в случай на закъснения. Регламентът е приет на 23 октомври 2007 г., а всички права и задължения, предвидени в него официално влизат в сила от 3 декември, във всички държави членки на ЕС. Гражданите на ЕС трябва да пътуват сигурно и без притеснения и това целят новите им права, заявява зам.-председателят на ЕК и комисар по транспорта Антонио Таяни, който представя регламента пред журналисти в Брюксел.

Ш      НКЖИ дава отчет относно изграждането на достъпна среда за трудноподвижни лица в урбанизираните територии.  В съответствие с европейските изисквания за равен достъп до транспортните средства на всички социални групи, в това число и на хората с увреждания, Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) изпълнява поетите задължения за осигуряване на добро обслужване и свободен достъп на хора с ограничени физически възможности до приемните здания и пероните.

Ш      На пресконференция новият генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" обявява, че компанията започва структурни промени за оптимизиране на дейността си и намаляване на разходите. Той уточнява, че мерките предвиждат закриване на пет дирекции, две от които се трансформират на 30 отдела, както и съкращаване на един от заместник-директорските постове. Административният състав в централното управление на компанията ще намалее с 44.8 процента и от 625 души в момента ще стане 280. Очакваният икономически ефект е за 1 539 000 лева.

Ш      Злоумишлено обаждане за бомба във влака Асеновград-Пловдив е получено на 2 декември в 20.26 часа на телефон 166. Влакът е бил спрян на гара Крумово и щателно проверен, но взривно устройство не е било открито. Провереният влак е бил изтеглен на депо в Пловдив.

v     4 ДЕКЕМВРИ

Ш      По време на парламентарен контрол, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков уверява, че развитието на железопътния транспорт е основен приоритет като алтернатива на автомобилния. Цветков посочва необходимостта от реформа в железниците, защото, а по думите му, състоянието на компаниите е трагично. БДЖ е с над 160 млн. задължения и 59 млн. лева вземания. Предстоят плащания на 37 млн. лева тази година и 100 млн. лева за следващата. Цветков посочва още, че е силно закъсняла реализацията на големи проекти.

v     5  ДЕКЕМВРИ

Ш      Българските медии съобщават, че вместо да плаща закъснелите с 2 месеца заплати, ръководството на БДЖ е принудено да погасява теглените от предишни шефове заеми. Кредиторите отказват да дадат на БДЖ гратисен период за плащанията по задълженията им, съобщават от компанията. На 3 декември компанията едва плаща с 18 дни закъснение аванса за ноември, а предния ден трябвало да погасява падежа на 8 млн. лв. по тегления преди две години облигационен заем от Българската банка за развитие (ББР) и чуждестранни банки от 120 млн. евро. В същото време НК "Железопътна инфраструктура" плати заплатите за октомври само с 8 дни закъснение и вече събира пари да плати ноемврийските възнаграждения преди Коледа.

v     7 ДЕКЕМВРИ

Ш      Представено е развитието на проекта "Увеличаване на пропускателната способност чрез подобряване параметрите на железния път и увеличаване на проектните скорости на жп линията София - Карлово - Зимница". Изпълнител на строително-ремонтните дейности по железния път е Гражданско дружество "РВП-Кьоне – Евротранспроект ТисенКруп", а консултант е "Рубикон инженеринг" ООД. Обединението прилага за пръв път в България нов вид конструкция на железния път на асфалтобетонова основа със стоманени Y (ипсилон) траверси, система FFYS-ATS.

v     8 ДЕКЕМВРИ

Ш      Високотиражен български всекидневник съобщава, че масово се пренасят нелегално стекове цигари от Сърбия в международния пътнически влак Белград-София. От началото на годината дотогава (осми декември)  във влаковете от Белград  гранична полиция е намерила над 34 хил. кутии контрабандни цигари.

v     9 ДЕКЕМВРИ

Ш      Близо 100 души излизат на протест край един от автомобилните прелези в покрайнините на димитровградското село Ябълково. Това те правят с конкретни искания за корекции в реализирания понастоящем проект за реконструкция на високоскоростната железопътна линия Пловдив-Свиленград.. Представители на компанията "Железопътна инфраструктура" заявиха, че проблемите не са неразрешими и оправдаха липсата на обществено обсъждане и незнанието на хората с това, че проектът е бил представен в областна администрация Хасково през 2003 - 2004 година и от там е трябвало да запознаят хората с него.

v     10 ДЕКЕМВРИ

Ш      Кметът на Сталево Панчо Панушев на среща с представители на Национална компания "Железопътна инфраструктура" заявява, че са готови следващата седмица да направят палатков лагер и дори да обявят гладна стачка,  ако не се намери решение на проблема с липсващия надлез над бъдещата жп линия край селото. Срещата е по повод искането на сталевци за изграждане на надлез над релсите, по който те да могат да стигат до земите с техниката си, защото по проекта за модернизация на жп линията Пловдив - Свиленград такъв не е предвиден. Исканията на селото, което по думите на протестиращите е единственото без предвиден надлез, бяха подкрепени от Българското сдружение за релсов транспорт и от съседните села.

v     11 ДЕКЕМВРИ
Ш      Кражба на железопътна инфраструктура за над 14 хил. лв. е извършена в района на Мездра. Магистрален кабел „SIЕMENS” 15х4х1,2 е бил срязан през нощта около 01.20 часа между гарите Долни Дъбник и Ясен след разкопаване на определени места, съобщават от Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). От кабела са извадени и откраднати медните проводници с обща дължина около 235 м., като 50 м от същия кабел е нарязан на парчета и подготвен за кражба.
v     12 ДЕКЕМВРИ

Ш      Новият изпълнителен директор на БДЖ – Пенчо Попов, заявява, че се търси частен инвеститор за БДЖ. Той казва още, че се търси партньор за товарните превози на БДЖ, като сред възможностите за това е и частна. Германската железница "Дойче бан" вече е проявила интерес към превозите на БДЖ, според него. В БДЖ ще има ясно разграничение между пътническите и товарните превози. Целта е да не се допуска кръстосано субсидиране както от товари към пътници, така и от пътници към товари, пояснява Пенчо Попов. Към момента не се планира пълно сливане на трите дъщерни дружества "БДЖ - Пътнически превози", "БДЖ - Товарни превози" и "БДЖ - Тягов подвижен състав (локомотиви)" с компанията майка, както беше обявено по-рано, става ясно от интервюто.

v     14 ДЕКЕМВРИ

Ш      Председателят на синдиката на железничарите на КНСБ в Горна Оряховица Дечко Гърков заявява, че няма да дава съгласие за съкращения в жп секциите. Той допълва, че ще се търси вариант за пренасочване на съкратените към друго работно място в структурата на БДЖ. „Никой няма да излезе на улицата”, заявява Гърков, като определя съкращенията в този сектор през зимния период като „гавра”. На свой ред пък, Иван Стоянов - регионален координатор на железничарския синдикат в град  Бургас заявява, че съкращения на железничари в Бургас ще има и в момента тече процедура по избора на работници, които ще останат без работа. Неговото становище е да не се избързва със съкращенията, които са свързани с безопасността и сигурността на влаковата работа.

Ш      Едва петима от общо призованите 17 свидетели се явяват в Окръжния съд в Плевен, където се провежда поредното заседание по делото за пожара във влака София-Кардам. Шестима други свидетели се оказват нередовно призовани. Не е изпълнено и разпореждането на съда трима от очевидците да бъдат доведени принудително. В съда се явяват и тримата обвиняеми - кондукторът на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев, Георги Иванов - заместник-директор по експлоатацията на "Спални вагони" в системата на БДЖ по време на инцидента, както и началникът на влака Иванка Костадинова.

Ш      Олег Цветков е новият началник на жп гара Кресна. Освен за жп гара Кресна той ще отговаря и за жп гара П. Яворов в Кресненския пролом, както и за жп прелез 156. На подчинение му е персонал от 26 души, от които 10 ръководители на движение, останалите са стрелочници и охрана.

v     16 ДЕКЕМВРИ

Ш      Германските държавни железници "Дойче Бан" ще помагат на БДЖ да намери стоки за превоз и да напълни товарните си влакове. Веднага след празниците, в първите дни на януари, в София пристига ръководството на германските железници, съобщава министърът на транспорта Александър Цветков. От "Дойче Бан" са проявили интерес към българския транспортен пазар и са преговаряли за стратегическо партньорство с българските железници със зам.-министър Камен Кичев при посещението му в Берлин през миналата седмица. Възможно е дори създаване на смесено дружество между БДЖ и "Дойче Бан", уточни той и заяви още, че германските железници проявяват интерес и към ферибота Варна-Кавказ. От предния ден работи също така митническият терминал в порт Кавказ и вече могат да се превозват акцизни стоки с вагони върху кораб, а догодина ще се пуснат, според неговите разчети рола превози (качване на тирове върху вагони), което е интересно за страните от ЕС, които ограничават автомобилните превози през територията си.

v     17 ДЕКЕМВРИ

Ш      Откраднат кабел забавя влаковете между гарите Искър и Костенец. 100 м магистрален кабел e oткраднат. Влаковите диспечери нямат връзка между гарите Искър и Костенец, което забавя движението. Уведомена е Транспортна полиция. Започва възстановяването на прекъснатите връзки, съобщавт от "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

v     19 ДЕКЕМВРИ

Ш      Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) на нарочна пресконференция съобщава, че от 1 януари 2010 г. намалява средно с 20% инфраструктурните такси за товарните превози.  С намалението техният размер се доближава до средните нива в Европейския съюз, с което се създават условия за нарастване на обема на товарните превози и за засилване на конкуренцията на транспортния пазар, посочват от НКЖИ. По този начин, съгласно регламентите на ЕС, в таксите ще се включват само разходите, възникнали директно вследствие на извършването на влаковата услуга, уточняват още от там.

v     21 ДЕКЕМВРИ

Ш      Националният статистически институт на България публикува ежемесечната си статстика за жп транспорта в страната през предходния месец. Според нея, превозените товари от железопътния транспорт през ноември 2009 г са с 11.3% по-малко в сравнение с предходния месец, а спрямо същия месец на 2008 г. е регистриран спад от 28.6%. При пътническите превози, общият брой на превозените пътници намалява с 8.6% в сравнение с предходния месец, а в сравнение с ноември 2008 г. - с 7.1%. В абсолютни стойности – за ноември са превозени товари с общ обем 1067 хил.т. и е извършена работа за 253.6 млн.ткм, а превозените пътници са 2473.7 като е извършена работа за 162.4 млн пкм.

Ш      Обявява се старта на първия търг по проекта „Супер Бургас”. Поръчката е за прединвестиционно проучване на проекта за изграждане на "Зона за обществен достъп на интермодален пътнически терминал Морска гара, жп гара, Автогара Бургас".  "Супер Бургас" е грандиозен проект, който предвижда отварянето на града към морето, като се направи пробив през сегашните промишлени зони и пристанището. Според трите идейни проекта, изработени от фирма " Зодиак", бургаската строителна асоциация и архитектурно студио " Мотто", на едно място трябва да бъдат ситуирани морска гара, жп гара и автогара.

Ш      В българските медии се съобщава, че Национална компания "Железопътна инфраструктура" подготвя нов проект със Световната банка. Очаква се споразумението да бъде подписано през март 2010 г., бордът на директорите на международната финансова институция да го одобри до края на май 2010 г., а Народното събрание да го ратифицира веднага след това.  Проектът е на стойност 320 млн. лева, от тях заемът възлиза на 128 млн. евро, а българското съфинансиране е около 73 млн. евро (съотношението на средствата по източник е 72% на Световната банка и 28% - български бюджет).

Ш      Обстановката по железопътната мрежа в страната е усложнена и движението на влаковете се осъществява при тежки зимни условия, съобщават от БДЖ. Към 12 ч в страната със закъснение се движат 3 международни бързи влака, 3 бързи влака със задължителна резервация, 2 бързи влака и 3 пътнически влака. Закъсненията на международните влакове са средно от 30 до 360 минути, като са реализирани основно на чужда територия. Със закъснения се движат международните влакове от Истанбул за Белград, от Белград за София и от Солун за София.

Ш      Пътуващи по направлението София-Лом чакат на гара Брусарци близо час, заради проблем с локомотива. По разписание влакът, който пристига на гара Брусарци в 10:21 часа трябва да продължи към гара Лом в 11:10 часа, след разделянето на вагоните за Видин и Лом. Дежурният движение е обяснил на пътниците, че няма локомотив и екип, за да бъдат извозени до Лом. Около 40 пътуващи чакат във вагоните, които не са отоплени.

Ш      „Български държавни железници” ЕАД връчват за пета поредна година приза „Почетен клиент на БДЖ”. Призът е свързан с бонусната програма на железопътния превозвач, която дава възможност на клиентите да събират бонусни точки в зависимост от вида и броя на закупените от тях абонаментни карти за пътуване с влак. Според регламента, почетен клиент на „Български държавни железници” ЕАД става пътникът, събрал най-голям брой бонусни точки през годината. Най-много бонусни точки (33 т.) събира Петър Христов Шопов от гр. Септември. На второ място се нарежда Васил Костов Харалампиев от гр. Плевен, който участва в бонусната програма за трета поредна година. Още четирима клиенти на „Български държавни железници” ЕАД, натрупали минимум 13 бонусни точки, ще бъдат наградени с един двупосочен билет за безплатно пътуване в страната по избран от тях маршрут.

v     22 ДЕКЕМВРИ

Ш      Провежда се тръжна процедура за он-лайн купуване на билети за влаковете на БДЖ. „Купуването на билети ще става през система за разплащане. Правим тръжна процедура. Услугата ще е от типа „електронно чекмедже” – това е един диалог, който се води с клиента, какъв билет иска”, обяснява Нели Райкова от БДЖ. Тя допълва, че услугата първо ще се отнася за международните и бързите влакове.

v     23 ДЕКЕМВРИ

Ш      В свое интервю инж. Милчо Ламбрев - генералният директор на държавното предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) заявява, че то има дефицит на млади кадри, „Няма никакъв наплив към нас, нито от завършващите транспортното училище „Тодор Каблешков”, нито от Техническия университет, никой не идва да работи при нас”, посочва той. Заявява още, че заплатите ще останат на същите нива докато финансовото положение на компанията не се подобри.

Ш      Министърът на транспорта Александър Цветков прави проверка за това дали се отопляват вагоните на БДЖ.

Ш      Директорът на дирекция „Финанси и управление на собствеността” – Джоана Димитрова в държавното предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) казва, че очаква държавата ще осигури още 74 млн. лв. за следващата година освен предвидените 82 млн. лв. за текущо поддържане и ремонт. Предприятието е изчислило, че има нужда от 156 млн. лв. за текущо поддържане. „Ние сме направили предложение за още 74 млн. лв. до Министерството на финансите, чрез министерство на транспорта, за цялостната финансова политика, която ще прилагаме през 2010 г. Запознали сме ги писмено със становище за цялото преразпределение на средствата под формата на справка, която показва недостига на средства по месеци, както и каква е крайната сума, която е необходима за компанията за изплащането на заплати, на частичните разходи за закупуване на материали и определени консумативи и цялостната административна поддръжка на компанията”, каза тя.

Ш      Милчо Ламбрев – генерален директор на НКЖИ, заявява, че кражбите на железопътната инфраструктура трябва да се считат за тероризъм. „За мен трябва да има корекция в закона и това са се счита за тероризъм, защото едно такова действие може да доведе до невероятни последици – до отнемане на човешки животи. Ако нещо липсва от съоръженията, които движат влаковете, ние не знаем какво ще се случи след това”, обяснява той.

v     26 ДЕКЕМВРИ

Ш      В телевизионно интервю, директорът на БДЖ Пенчо Попов казва, че освен финансовите проблеми, сериозни трудности изпитва БДЖ и с кадрите си – в системата работат предимно хора на предпенсионна възраст, а младите попълнения са под 10 процента и продължават да намаляват заради системното недофинансиране и ниските заплати. На практика, според него, почти няма желаещи да започнат работа в родната железница. Попов предупреждава и за друга тревожна тенденция - лошата подготовка на водачи от транспортните училища.

v     30 ДЕКЕМВРИ

Ш      НКЖИ прави отчет, че 500 кражби на стойност 496 хил. лв са регистрирани в компанията за 2009 г. За сравнение през 2008 г. посегателствата са 621 на стойност 850 хил.лв.

С уважение,
Асоциация "Приятели на железопътният транспорт"

          






Гласувай:
2



1. анонимен - Тези неща не трябва ли да ги прави БДЖ ?
20.01.2010 00:55
Тези справки не трябва ли да ги прави министерство на транспорта или БДЖ, или знам ли ? Такава огромна администрация - поне да свършат нещо полезно за хората. Това е полезно за всички медии, а и за пътуващите. Може да има специални места по гарите, където да се разлепва този бюлетин (в по-големите гари, например).
цитирай
2. анонимен - От къде пари а
20.01.2010 15:48
От къде има пари този блог, за да финансира подобно нещо ? ДАНС да се сезира !
цитирай
Търсене