Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.12.2009 11:12 - До Европа с влак
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 6275 Коментари: 7 Гласове:
3

Последна промяна: 14.12.2009 11:18


Представяме ви разказ на Марин Димитров, получен на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).

Когато стане въпрос за ползване на годишната отпуска всъщност говорим за пътуване, почивка и екскурзия или просто да релаксираш сред нещо което те кара да се отпуснеш, да починеш с твоите мисли или тези на близките ти, Разбира се че, основното правило в случая е реда или организацията която трябва не само да улесни твоята почивка, ами и да спомогне за едно по-добро прекарване или пътуване. Варианти много, самолети, влакове, автобуси или автомобили и дори кораби. Организацията която трябва да предприемем за да мине всичко “ок”, неименуемо води до възможността така да планираме пътуването и самата почивка, че да останем доволни и отпочинали. В тази връзка, ваканцията може да се раздели на две части; Пътуване и Почивка.
За почивката няма да стане въпрос тук, защото тя е крайната цел. Ще говорим за пътуването. Идеята на този разказ е по скоро как не бива да се допуска едно пътуване с влакове администрирани от “БДЖ” ЕАД, да се превърне в лош кошмар по времето на планирана почивка.
Да, ще кажат някои, че то кой пътува с влак? Ами ще отговоря на тези които питат-има и такива, и в не малкото случаи са чужденци! Целта ми, не е да обидя или порицая някой от системата на БДЖ, най-малко работниците и служителите предани на своите професии и изключителни професионалисти, а да обърна внимание на тези които управляват структурите в железопътния транспорт.
Ще започна от там че, железопътния транспорт в развитите европейски страни, ежегодно посещавани от мен (Германия, Австрия, Швейцария, Франция), е изключително развит, с много по добри показатели от автомобилния транспорт, а именно - вредни емисии газове, удобство и бързина на пътуване, сигурност и ефективност и др. При изключително голяма конкуренция и в условията на икономическа криза, железопътните компании всячески се стремят да оправдаят доверието на своите клиенти, като подoбряват и разширяват своя спектър за услуги на пътниците. Като започнем от качеството на обслужване и стигнем до вечно подобряването на жп състави за пътническо пътуване (вагони, ресторант-вагони, бизнес клас и др.), стигаме до извода че, железниците на западно европейските страни са готови да се преборят, в условията на силна конкуренция, с нарастващото потребление на услуги в сектора , както и да затвърдят позициите си на пазара на транспортните услуги. Къде с държавна помощ, къде със собствени капитали те търсята начин за справяне с обвилата ни като пипала на октопод световна икономическа криза.
Къде сме ние. Тук идва момента, да разкажа за последното ми пътуване с влак из Европа, или как едно пътуване може да срине самочувстието и на най големия оптимист дръзнал да се довери на БДЖ ЕАД и НК ЖИ . Всичко започна оттам че, аз и моята съпруга ежегодно почти, предприемаме пътуване в Европа в различни страни като смятаме това е нашия начин на релаксация и почивка. На първо място стоеше въпроса с какъв транспорт да направим така желаната от нас дестинация – Австрия, Швейцария , Германия. С безценната помощ на интернет възможностите и получения опит от преди, решихме. Ще се пътува с влак, тъй-като за местата които искаме да посетим това е единствения вид транспорт който ще ни закара точно, безопасно и навреме. Сами си направихме разсписание по желаната от нас дестинация от сайтовете за железопътен транспорт на Deutsche Bahn, SBB, OBB. В тези сайтове излезоха връзки и възможностти за пътуване в страната ни, които в сайта на БДЖ явно, въобще не са разработени?? За това после. В тези сайтове наред с подробната информация за пътуване като цени, места за прехвърляне на други влакове, хотели и ресторанти има и прости неща, но така необходими за организацията на пътуването което ни предстои – за текущи ремонти, превоз с автобуси в ремонтирани участъци и пр.
Да, и в сайта на БДЖ има нещо подобно което ни кара да се замислим, наистина ли това е възможно и в България??? Наименования и часове някакви, не коментирам точността им. Но само за територията на страната ли трябва да има тази информация.
...ЖП Бюро “Рила”... ми казаха, там да проверя. Първо да поясня защо ми трябва и най-малката информация отностно състоянието на жп път и това на влаковете ни. Резервацията ми в хотели в дадените страни които ще посетя, времето с което разполагам и ред други организационни задачи, застраховки и др..Отивам в ЖП Бюро “Рила” и задавам два изключително елементарни въпроси:
1. Искам да купя билет....казвам си до къде, от къде и през къде и т.н. ;
- Отговор – Не може , само до тук..... и от тук......и през...хм . ОК , рекох си няма проблем, ще си взема до тук пък от там лесно вече е Европа. Така е, там вече е Европа и няма невъзможни неща за услуги на пътници, там те вече са клиенти!
2. Влаковете които тръгват от София по разсписание ли се движат защото имам други връзки от Белград за Филах или Виена ;
- Отговор – Ха че отде да знаем, от София уж трябва да е на време но от Драгоман не знаем...??? ОК, рекох си те сигурно трябва друга информация да знаят и която да дават на клиентите, но не и за която им е работа... Няма проблем.
На гарата служител с червена шапка, ръководител по движението на влаковете ми даде отговор на въпроса че влака ще тръгне на време.Чудесно! И така тръгнахме на секундата!!! Изключително, Браво!!! Пристигнахме в Драгоман, навреме!!! Викам си, сега митница някоя друга минута и продължавамеее......ееее ама не!
- “Има прозорец и ще чакаме 2 часа и 30 минути” отекна от някъде! УЖАС!!! Прозорец??? А да така казвали на жп ремонтите по открития път. Точно колкото ми е свободното време за връзката ми с другия влак от Белград, УЖАС!!! Какво да направим освен да се запознаем пътниците един друг, да назовем......... с добри пожелания системата. Не ме разбирайте погрешно, не работниците и служителите в БДЖ или в НК ЖИ, а системата!!! Повярвайте ми, след такова отношение към пътниците, голямо “благодарим” на БДЖ и ЖИ за това че оцеляхме...Това бяха 2.30 часа, а както се оказа станаха 3 часа и никаква информация за какво е този ремонт, защо са пуснали влака от София при условие че има рамонт. Защо не сме уведомени пътниците, още от София. Мизерните условия в гара Драгоман, лицето на европейска България, тоалетните майко мила, все едно че си на минно поле, ужас!!!Наложи се да обяснявам на един американец, пътник като мен, че WC са в ремонт да се изпикае където му е кеф!По добре от колкото да се червя че съм българин!!! Изобщо, сигурен съм че пропускам още неща, но те разбира се не са за казване.Срамота!!!Не може да чакаме излишно за неразбориите им а в същото време да не са създали условия за това!!!
......В Белград пристигнахме в 22.20 точно половин час след последната възможност за връзка с влак до Австрия. Разбрах че сутринта имам такава възможност към 05.00 часа и след това към 10.35 часа. Реших, ще се възползвам от тази в 10.35 часа, много нерви ми коства пътуването и ми трябваше време за сън. Настаних се в един хостел наблизо и тръгнах по нощите да търся интернет за да мога да отменя резервацията в хотела в Инсбрук. Там явно не ми бе писано да ида сега....След няколко дена при разглеждане на пощата си, отворих E_mail от хотела в който ми благодарят!?...че съм ги предупредил и за това ми желаят пак да се свържа с тях при желание да посетя техния изключително красив град!!! Е това е, хората са точни и когато и ти си точен нямаш ядове независимо от причините. Нямаш проблеми, там разбират.....Европа е!
.......... А тук, едва ли ще ме разбират??? Разбира се, защо ли изобщо си правя труда да пиша това.

В 21 век, в ерата на информационните технологии, имаме толкова възможностти, които ако не ги използваме ще се върнем назад във времето, времето на слуховете. Една от тях ни дава интернет мрежите, евтини и достъпни за всеки един от нас. Всяка една уважаваща себе си компания, в условията на силна конкуренция от страна на автомобилния и въздушния транспорт, би следвало да се ориентира към привличане на пазари и клиенти, като постоянно подобрява услугите и въвежда нови иновационни решения. Целта е една – акумулиране на средства за сметка на високо качество на предлаганите услуги и реализирани пазари.

Но тук естествено трябва да вмъкнем и приоритетите на държавата. Държавната политика водена в последните години е силно ориентирана към автомобилния транспорт ( вътрешен ) и въздухоплаването ( външен ). За въздухоплаването ще кажем две думи, необходимост и бързина. Но.... за автомобилния транспорт можем много да спорим! България е единствената страна в Европейския Съюз без магистрали, лоши пътища, с изключително ниско ниво на култура на хората при движението на пътя. В резултат на това ежегодно даваме свидни жертви, над 1000 души, и три пъти повече ранени хора. Защо??? Грешната политика на няколко правителства продължава и до днес. Приоритетите трябва да бъдат разгледани и да се извадят поуките от тях. Не искам да подсказвам, но смятам че номер едно в транспорта трябва да е железницата. Държава без силна железница има слаба икономика. Това е! Елементарно и видно ( за справка държавите от ЕС и икономиката им, има от къде да се види). Нашите държавници едва ли са се возили на влак у нас камо ли в чужбина, но те трябва да знаят че, думата – междуградски – било автобус или такси не съществува в развитите европейски страни. Там удобството, сигурността, ефективността и опазване на околната среда се нарича – влак!
Тази случка се получи в края на месец Юни 2009 година, мина време от тогава, и аз продължавам да гледам как агонизира ЖП транспорта. Това, разбира се, става с любезното съдействие на държавата и въпреки наскоро избраното правителство да полага неимоверни усилия за справане с кризата, все още са далеч от намирането на правилни решения отностно здравето и живота на хората.




Гласувай:
3



1. анонимен - До Европа..по нашенски! Тр.Акациев
10.12.2009 15:24
Браво!Точно и ясно написано,което отразява реалността,която не е в наша полза!Аз съм пътувал много из добрата част на Европа с влак и съм свидетел на това,което пише човека!Ами една Австрия е точно колкото нашата България,а влаковете са на светлинни години оттук!А Швейцария е по малк от БГ но влаковте са бързи,удобни и никакъв проблем да стигнеш от единия край до другия за няколко часа...Ама тук сме царе на безмислието - в Кардамския влак изгоряха хора,но по пътищата умират два пъти в повече от тях...на ден!Неоходима е СТРАТЕГИЯ за пътническите жп превози,но тя липсва!Не плащат на машинисти и кондуктори,става опасно!А тези,които можеха да направят тези превози добри и европейски ги изгониха!Така,че не се надявайте скоро да има норално пътуване с влак по тези географски ширини...за съжаление!
цитирай
2. анонимен - Патилан
10.12.2009 17:03
До Виена с автобус е под 120 лв, ако си поръчате билет две-три седмици по-рано в някои от бюрата на Трафик маркет може да пътувате и под 80 лв. От опит ви казвам, не се занимавайте международни влакове от София, освен до Гърция.
цитирай
3. анонимен - Заради закъсненията на българския ...
11.12.2009 00:40
Заради закъсненията на българския влак веднъж ми се наложи дремя цяла нощ в чакалнята белградската гара, за разлика от гара София беше чисто и топло.
цитирай
4. анонимен - Пурко
11.12.2009 12:05
Един да започне да мрънка и всички в един глас.Тоя като има пари да си беше хванал автобус или самолет.
Няма да питам от къде има пари всяка година да хойка по чужбина.Ние си скъсваме задниците от дежурства и пак нямаме заплати и то да нахраним семеиствата си.Тоя може да не знае и за какво ходи на работа и пак да си получава хилядарките. Мрънкат само по форумите.Дава малки страни за пример,като забравят,че БГ е комунистическа държава.Вечно са я крали и продължават и сега.
цитирай
5. анонимен - Да живей...
28.12.2009 15:26
анонимен написа:
Един да започне да мрънка и всички в един глас.Тоя като има пари да си беше хванал автобус или самолет.
Няма да питам от къде има пари всяка година да хойка по чужбина.Ние си скъсваме задниците от дежурства и пак нямаме заплати и то да нахраним семеиствата си.Тоя може да не знае и за какво ходи на работа и пак да си получава хилядарките. Мрънкат само по форумите.Дава малки страни за пример,като забравят,че БГ е комунистическа държава.Вечно са я крали и продължават и сега.

Ами да, те интелигентните хора "мрънкат", отстоявайки права и позиции, а на други все им е виновен я Комунизма, я турското робство - затова си тънат в мизерното нашенско битие.
цитирай
6. анонимен - индийска железница
19.01.2010 13:19
Да обобщим:
Българските железници са най-изостаналите в Европа,наред с албанските...! И на последните места в света...! Ние имаме най-малко участъци със завърени релси,около 1% от железния път...В ЕС почти целия железен път е със завърени релси... Те отдавна не чуват онзи типичен изнервящ звук..."Татък,татък....тътък,татък" от преминаването на вагоните през съеденението на релсите....!
цитирай
7. анонимен - aha
27.08.2012 16:03
mi pytuvaite s vlak v druga evropeiska dyrjava,pyk bila tia sysedna Greece ili blizka Hyrvatia, za da usetite razlikite.A da ne govorim za razlikite v dyrjava na pone 600 km, ot Sofia...Razlikite sa ogromni
цитирай
Търсене