Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.12.2009 16:31 - Българските железници през Ноември 2009 - бюлетин
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 2799 Коментари: 3 Гласове:
2

Последна промяна: 14.12.2009 11:19


Представяме ви бюлетин "Българските железници през Ноември 2009" на Асоциация "Приятели на железопътният транспорт", получен на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).



Българските железници през Ноември 2009

УВАЖАЕМИ ЧИТАТЕЛИ,
Това е първият ни месечен бюлетин за събитията в Българските железници и нашият скромен принос за прозрачността в жп сектора. Благодарим за подкрепата при създаването на този бюлетин, оказана ни от Европейската пътническа федерация. Приятно четене!

На 2 Ноември е регистриран жп инцидент при който влак удря рамарке на камион, неправилно пресичащ жп прелез при редовно задействана сигнализация. След удара жертви и пострадали няма.

На 3 Ноември от изявление на заместник министъра на транспорта Камен Кичев става ясно, че се планира среща с кредиторите на националната железница на която ще бъдат търсени начини за предоговаряне на натрупаните дългове на компанията. Липсата на средства може да доведе до тежко финансово състояние на някои от доставчиците, признава зам.-министърът, но години наред са подписвани договори с изпълнители на дейности, без разплащането им да е обезпечено по какъвто и да било начин. До края на 2009 г. БДЖ и НКЖИ дължат 40 млн. лв. към кредиторите. Отделно към доставчиците дължимата сума е 140 млн. лв. По плана за разплащане през 2010 г. железниците дължат 100 млн. лв. на кредиторите. Отделно ще се изчислява сумата за доставчиците, тъй като и там текат лихви, отделно някои от поръчките все още се изпълняват на основата на предишни договори, поясни Камен Кичев.

На 5 Ноември в окръжния съд в Плевен продължава процесът за пожара във влака София - Кардам, при който преди година изгарят деветима пътници. Разпитват се вещите лица, изготвили ДНК експертизите по делото за пожара във влака София-Кардам, а съдията по делото Николай Господинов заявява, че Може да се наложи допълнителна експертиза за причината за пожара във влака София-Кардам.

На 8 Ноември шофьор на лек автомобил причинява катастрофа на жп прелеза Разград – Дянково. Заради катастрофата е нарушен графикът на товарния влак по линията Русе - Разделна. Нанесените щети са за 3 000 лева.

На 8 Ноември министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията – Александър Цветков прави пред медии някои корупционни разкрития от работата на железниците в предишните години свързани с вагонния парк. Според него скандалната сделка за продажбата на най-новите вагони на БДЖ, произведени през 1986 г. на таен търг, има пряка връзка с пожара във влака София-Кардам, тъй като след нея БДЖ продължава да оперира с изключително стар вагонен парк. Транспортният министър разкри подробности и около още една скандална сделка в БДЖ – с „Арвекс”, която е за доставката на вагони. Той подчертава, че при съпоставката на параметрите на сделки те стават много смущаващи. В заключение министърът заявява, че с тази поредица от сделки не е чудно, че финансовото състояние на държавните железници е толкова лошо.

На 9 Ноември софийска градска прокуратура повдига обвинение и привича в качеството на обвиняем Христо Дичев Монов, за това, че на 19.11.2008 г. в гр. София като длъжностно лице – изпълнителен директор на фирма „БДЖ” ЕАД, съзнателно сключил неизгодна сделка – договор № ЮД 223/19.11.2008 г. за покупко-продажба на до 30 броя спални вагони с изпълнител – „АРВЕКС” АД, Швейцария, съобщават от пресцентъра на Прокуратурата. От това е произлязла значителна вреда за фирма „БДЖ” ЕАД, която Монов представлявал. Вредата е в размер на 9 990 000 евро (разликата между продажната цена на един спален вагон в размер на 550 000 евро, и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 000 евро), като случаят е особено тежък – престъпление по чл. 220, ал. 2, вр. ал.1 НК.

На 9 Ноември криминалисти от Районното управление на МВР-Разград разкриват мъжа, който предния ден катастрофира на жп прелеза Разград-Дянково и избягва от местопроизшествието.

На 9 Ноември пресцентъра на БДЖ излиза със становище, че рециклираните спални вагони от Германия, които „Български държавни железници” ЕАД пускат в експлоатация от 1 юни т.г., са сертифицирани за безопасност съгласно всички изисквания на действащата нормативна уредба. При доставката им в България, те са придружени от сертификат за безопасност, издаден от Eisenbahn Bundesamt, която е независимата институция за сертифициране на подвижен железопътен състав в Германия.

На 9 Ноември на пресконференция в министерство на транспорта на Р България се съобщава за поредния корупционен скандал в железницата свързан с нецелесъобразни разходи като се даде пример с БДЖ, които поставили „рекорд“ с 200 счетоводители. В компанията щели да бъдат съкратени 2000 души, като се започнело от административния персонал. Александър Цветков съобщава още, че се планира през 2010 г. турските ТИР-ове да се придвижват към Драгоман и Русе на влак, за да се облекчи трафикът по магистралите.
В интервю за медиите дадено на 9 Ноември, директорът на дирекция “Експлоатация и маркетинг” на “БДЖ - Пътнически превози” инж. Недялка Райкова дава яснота за това какво е предимството на пътуването с влак, кои са най-натоварените линии, влияе ли кризата на железопътния транспорт и ще получаваме ли компенсация при закъснение.

На 11 Ноември в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) е обявено началото на открита тръжна процедура за избор на изпълнител по проект „Рехабилитация на железопътната инфраструктура по участъците на ж.п. линията Пловдив-Бургас”. Бюджетът на проекта възлиза на 187.365 млн. евро, като 55% от тях са предоставени безвъзмездно от Кохезионния фонд на Европейския съюз, а останалите 45% са от националния бюджет. Проектът е от първостепенно значение за България, като отсечката е част от Общоевропейски транспортен коридор 8. След приключването на тръжната процедура се предвижда проектът да се реализира в рамките на 3 години. След осъществяването му ще се постигнат скорости железопътния транспорт от порядъка на 130-160 км/ч, което ще намали времето за пътуване по направлението Пловдив – Бургас с час и 10 минути.


На 12 Ноември „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД предприема предпазни мерки за защита на своите служители от новият грипен щам A(H1N1). Осигуряват се санитарни предпазни маски на всички свои служители, които имат пряк контакт с клиенти. Мярката е превантивна с оглед зачестилите случаи на разпространение на новият грипен щам A(H1N1) на територията на РБългария и обявената от Министерство на здравеопазването национална грипна епидемия.

На 13 Ноември излиза информация в медиите, че се обмисля разделянето на търга за модернизация на жп линията София - Пловдив на няколко етапа, като целта е да се придвижи по-бързо процедурата, защото и без това се закъснява с пускането на търговете, финансирани с пари от Евросъюза. Констатира се още, че големите инфраструктурни проекти по програма ИСПА едва ли ще успеят да се вместят в сроковете на финансовите меморандуми, които приключват в края на 2010 г.

На 13 Ноември Дванадесетте стари спални вагона, които прокуратурата обявява преди дни за опасни, се установява от телевизионна проверка, че се движат всяка нощ между София, Варна и Бургас. И докато обвинителите искат вагоните да бъдат спрени, БДЖ твърди, че всичко е наред и че те са безопасни.

На 14 Ноември министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов съобщава, че камери за наблюдение и огради на железопътните линии ще бъдат монтирани в населените места, където има нападения с камъни по влаковете.

На 16 Ноември 16-годишно момиче загива, а 15-годишно момче е с опасност за живота след като са били прегазени от влак в Монтанско.

На 19 Ноември пресцентъра на БДЖ излиза със становище във връзка с препоръката на Върховна касационна прокуратура за предприемане на спешни мерки за гарантиране на безопасната експлоатация на внесените в страната спални вагони от Германия, че по време на извършената проверка експертната комисия на БДЖ не е констатирала повреди и недостатъци по техническите системи и елементи на вагоните, които биха могли да застрашат безопасността при екплоатация.

На 19 Ноември стартира официално търгът за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас. Работата по проекта включва подновяване на железния път и съоръжения в определени участъци, среден ремонт, подновяване на системите за сигнализация и телекомуникация. Според условията на търга срокът за подаване на документи е 11 януари 2010 г. Документацията за участие в тръжната процедура се получава в Национална компания "Железопътна инфраструктура" до 10 дни преди изтичане на срока. Офертите ще бъдат отворени на 12 януари 2010 г. в 10.00 часа в сградата на компанията. Критериите на обществената поръчка са така подбрани, че да бъдат максимално балансирани и да изключат дискриминация. Сроковете за завършване на проекта са до три години след края на тръжната процедура.
В ежемесечния си бюлетин, Националния статистически институт на България публикува на 20 Ноември месечната статистика за жп транспорта в страната през месец Октомври на 2009 година. Спрямо същия месец на предишната година се отчита намаление с около 10% на превозените пътници и около 30% на превозените товари, а на месечна база се отчита повишение с около 20% на превозените товари и относително запазване броя на превозените пътници. В абсолютно изражение, през месец Ноември с жп транспорт в Р България са превозени 1203 хил.т. товари и е извършена работа за 290.1 млн ткм, а са превозени 2706.9 хил. пътници и е извършена работа в пътническите превози в рамките на 173.7 млн пкм.

На 20 Ноември синдикалният транспортен лидер от КНСБ Петър Бунев заявява пред журналисти, че сегашното правителство не е отпуснало на БДЖ заделената в държавния бюджет за тази година от правителството на Сергей Станишев държавна помощ за БДЖ в размер на 44 млн.лв. По думите на Бунев, „ако тези средства са били преведени на БДЖ – или поне 40 млн. лв., с оглед обявеното 10%-но съкращаване на разходите - то българските железници сега нямаше да са в такова тежко положение". Същевременно в средата на септември при посещението си у нас зам.-председателят на ЕК и еврокомисар по транспорта Антонио Таяни обяви, че ЕК е взела решение да приеме за законна отпуснатата от предишното правителство държавна помощ за БДЖ. Тогава премиерът Бойко Борисов каза от своя страна, че ако въпросните средства не са били одобрени от ЕК, то те е трябвало да бъдат връщани от бюджета. Днес от думите на синдикалния лидер излиза, че всъщност въпросните пари не са преведени на БДЖ по решение на настоящото правителство. Синдикални лидери съобщиха още, че задълженията на БДЖ към кредитори са общо около 135 млн. лв., а към доставчици – общо около 150 млн. лв.

На 20 Ноември жп работници в Русе протестират заради неизплатени заплати. Мирният протест е свързан с факта, че не е получено това, което е заработено, казва представител на синдиката на железничарите към КНСБ. Синдикални лидери от БДЖ заявяват, че изплащането на работните заплати в БДЖ закъснява с около месец и ако графикът за заплащане не се нормализира, към края на декември БДЖ ще премине към национални стачни действия. Сумата на неизплатените заплати е общо 8-9 млн. лева.

На 23 Ноември става ясно, че в началото на 2010 г. стартира търгът за жп линията София – Пловдив. Проектът е включен в приоритетна ос 1 на оперативна програма "Транспорт" за два програмни периода - до 2013 и следващия, с бенефициент НКЖИ. Той предвижда модернизация на жп линията София – Пловдив за скорост 160 км/ч и внедряване на ERTMS/ETCS. Отсечката е по протежение на трансевропейската транспортна мрежа. Предвижда се подготовката на тръжната документация да стартира през декември и в началото на февруари 2010 г. да бъде даден старт на тръжните процедури за двата равнинни участъка София - Елин Пелин и Септември - Пловдив. Договорите за изпълнение на строителните дейности се очаква да бъдат подписани през втората половина на идната година. Подготовка за строителство на трудния планински участък Елин Пелин - Септември се планира да приключи до края на 2013 г. и от 2014 г. да се започне изграждане с финансиране от следващия програмен период 2014 - 2020 г. В рамките на оперативна програма "Транспорт 2007 - 2013 г." за проекта се предвижда да бъдат изразходвани средства в размер на 400 млн. евро.

На 23 Ноември се съобщава, че до края на годината ще бъде готов работният проект, въз основа на който ще бъде издадено разрешение за строеж на третата фаза от проекта за електрификация и реконструкция на жп линията Пловдив – Свиленград – турска граница.

Междувременно на 26 Ноември Около 100 души от димитровградското село Сталево излизат на протест. Те настояват за изграждане на надлез над изграждащото се високоскоростно трасе, по който да преминават селскостопански машини към оставащия зад линията масив от около 2000 декара. За да разговаря с недоволните и тушира създалото се обществено напрежение, на място пристигна представител на Национална компания “Железопътна инфраструктура”.

На 26 Ноември Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика (НСБС) заявява, че структура на БДЖ източва железниците и генерира нелоялна конкуренция. Това е звеното БДЖ СПЕД, което към момента е част от дъщерното дружество на държавния превозвач „БДЖ Товарни превози“ ЕООД. Запитан за бъдещето на звеното, изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов заяви, че е желателно то да стане самостоятелно дружество. Той коментира, че претенциите на спедиторите не са основателни и не се осъществява нелоялна конкуренция, но не се аргументира.

На 27 Ноември министърът на транспорта Александър Цветков обявява, че има намерение железниците да се превърнат в нормално действаща пазарна компания, въпреки огромното количество кредити и задължения и вече се търсят стратегически партньори, за да може БДЖ да функционира на пазарен принцип. До края на годината почти всички задължения към работещите в железниците ще бъдат изчистени, уверява транспортният министър. Има споразумения с работещите и в БДЖ, и в Националната компания "Железопътна инфраструктура" и на този етап няма социално напрежение, според него. Според министъра ситуацията в БДЖ се стабилизира. За три месеца са спестени около 5 милиона лева, а плановете на правителството предвиждат занапред да бъдат осигурявани над 1,5 млн. лв. годишно от съкращения на разходите.

На 30 Ноември в интервю, Пенчо Попов - изпълнителният директор на БДЖ заявява, че в дружеството е в ход сериозна структурна реформа, която има за цел да се рационализира управленската дейност и да се дефинират ясни отговорности на отделните структури. Дъщерното дружество за локомотиви ще се влее обратно в „БДЖ” ЕАД, тъй като обслужва както пътническите, така и товарните превози и не е необходимо да съществува като отделно юридическо лице, както беше досега, според него. П. Попов съобщава още, че през 2010 година очаква увеличение на превозените товари с около 8%. Една от мерките за развитие на пътническите превози в БДЖ, които ще се предприемат, според него е разширяването на предлаганите до момента търговски оферти, насочени към определени групи клиенти. За тази цел БДЖ ще изгради информационна билетоиздаваща и резервационна система в пътническите превози.

На 30 Ноември локомотив на ускорен бърз влак 3601, който пътува по маршрут София – Бургас се запалва около 18.10 часа на спирка Кадиево между Стамболийски и Тодор Каблешков. Няма пострадали при инцидента, пътниците са били своевременно евакуирани. Пожарът е потушен.


С уважение,
Асоциация "Приятели на железопътният транспорт"



Гласувай:
2
0



1. анонимен - За бюлетина - бедежееец
07.12.2009 23:57
Браво!Страхотни сте!Това не го е имало никога!Но искам да запитам защо Ст.Събчев бе отстранен от длъжността Управител на пътническите превози и на негово място бе основоположена г - жа Н.райкова?Ами тя му беше заместник за Бога,ако е била толкова много компетентна защо още преди Събчев не си я сложиха?!Или щото проф.Райков е нейн съпруг?!Или щот е удобна на ГЕРБ?
!Все пак благодарности,че има няква информация от БДЖ,ако е оттам,а ако нее толкова по зле за тях!А по отношение на заплащането трябва веднага да се плати всичко на експлоатацията,иначе преди КОЛЕДА г - н П.Попов ще има проблеми!Мисля че ВЪПРЕКИ синдикатите нач.влаковте и кондукторите ще се РАЗБОЛЕЯТ преди Коледа и ще спрат работа!А за машинистите не съм чул ама и те си го мислят!Че кой ще го преживее детето му да е без подарък за Коледа?! Няма такъв!Или пък да са гладни и без всякаква подкрепа от работодателя?!
цитирай
2. анонимен - БЩ
09.12.2009 09:33
Много полезен бюлетин! Преди години организацията на приятелите на железниците беше много активна, редовно получах съобщения и коментари. Журналист съм и когато реша да пиша за железниците влизам в форум Български железници за да се информирам. Там имат много повече информация от колкото в страниците на БДЖ. Отскоро посещавам и този блог и също много ми допада.
цитирай
3. анонимен - Петър Делчев
09.12.2009 16:01
Точно така. Това са истинските медии и източници на информация за железниците. От БДЖ и НКЖИ, ако чакаме. Даже в електронния им вестник за ЖП инфрастктура се ограничават с това да цитират други издания.
цитирай
Търсене