Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.12.2009 12:00 - За новите права на жп пътниците в ЕС ... и у нас *
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 5479 Коментари: 6 Гласове:
2

Последна промяна: 14.12.2009 11:19


Представяме ви коментар на Варужан Апелян, получен на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).


Днес, 03 Декември 2009 г, влезе в сила европейският Регламент 1371 за правата и задълженията на пътниците, ползващи железопътен транспорт. Документът на Комисията беше приет на 23 октомври 2007 г. и важи за всички държави членки на ЕС.

Изтеглете Регламент 1371на бългаски език!


Регламент 1371 описва основни права и задължения за пътниците, използващи жп транспорт, като целта е железопътният транспорт да бъде по-ефективен и привлекателен. Новите правила, създадени благодарение на Европейската комисия и личната ангажираност на заместник-председателя Таяни, обръщат специално внимание на качеството на пътуване, компенсациите при закъснения, системите за  обслужване на пътници, мерките при закъснения на влакове, обслужването на лицата с увреждания и велосипедистите, както и други непредвидени събития свързани с железопътните пътувания.

По време на пресконференцията на Европейската комисия по повод новите правила за жп пътниците, зам. председателя на Европейската пътническа федерация Кристофър Ъруин приветсва Комисията за усилията, но и каза: "Неуспехът на някои държави в прилагане на настоящия регламент е признак за Европа на две скорости - някои от страните членки сериозно подкрепят правата на потребителите си, докато други не зачитат правата на гражданите си с необходимото уважение".

Благодарение публикациите в медиите и най-вече в Дневник, Портал Европа и страницата на Европейската комисия новите пътнически права успяха да получат отзвук и у нас.

За съжаление, в интернет страницата на единственият железопътен пътнически оператор у нас, БДЖ, не беше отразено нищо за това особено важно събитие за всички европейски пътници. Защо ли?

Дано от днес всеки път, когато използват влак, българските пътници (освен ако България не използва правото си на дерогация - отлагане на пълното прилагане на Регламента) си спомнят, че вече имат правата на съгражданите си от повечето европейски държави, както и думите на Апостола: "Да бъдем равни с другите европейски народи, зависи от нашите собствени задружни усилия".


* Авторът е координатор проекти на Асоциация „Приятели на железопътният транспорт” и член на Управителния съвет на Европейската пътническа федерация (EPF). За контакти: varujan.apelian@epf.eu





Гласувай:
2



1. анонимен - Петър Делчев
04.12.2009 13:32
И защо в страницата на Министерство на транспорта няма нищо по въпроса ? Нима това е нещо маловажно ? Нима наистина ЖП ТРАНСПОРТА Е ПРИОРИТЕТ ? Или само за пред медиите ?
цитирай
2. анонимен - За БДЖ и пътниците - Трендафил Акациев
06.12.2009 13:29
Както винаги г-н Апелян е в час и заостря вниманието по най важните въпроси в железницата - сферата на пътническите превози.А именно тук са и проблемите,които железницата като национален и единствен превозвач на пътници сама си създава.Предди година и нещо,когато начело на пътническите превози за управител назначиха човек от провинцията,който реши да работи екипно и да внесе европейски практики си рекох:"Е, сега вече ще видим светлина в края на тунела".Беше времето след трагедията с влака за Кардам.Човекът бе доказан професионалист в областта на пътническите превози,отворен за иновации и нови идеи,с нестандартно мислене и работещ в екип...Каквото можа, направи за година и нещо,опита се да въведе правила основно в сигурността на пътниците,опитаа се да създаде комфорт при пътуването като въведе в бар бистрата народни цени - за сведение през комунизма в бюфетите и вагон ресторантите се предлагаха стоки на цени със 150 процента! надценка...След пожара се забрани пушенето във всички категории влакове,но този човек не пощади усилия да обясни Защо,пък и в почти цяла Европа е така.Въведе железен ред по отношение осветление,отопление,противопожарна защита и успя!В цяла Европа пътническите превози отбелязаха спад с около 10 процента,в България към настоящия момент спадът е с околко 7,5 процента!Независимо от медийната война срещу БДЖ след трагедията и откровено поръчковите коментари на поръчкови журналисти които следваха мотото: " За БДЖ или лошо или нищо!" И сега незнайно защо този човек го изтирват обратно в Поделението за пътнически превози в Г.Оряховица и съответно следва медийно затъмнение за всичко!така,че много е важно КОЙ и КАК управлява този или онзи ресор в железницата,г-н Апелян!Винаги съм твърдял,че ако в тази криза има нещо читаво в БДЖ,това са пътническите превози - те за пореден път ще го докажат по Коледа и Нова година,като поемат основния пътникопоток,па макар и с гладни и безпарични служители!Весело посрещане на празниците на всички българи!
цитирай
3. анонимен - Поредния пасквил на Алелян срещу ...
07.12.2009 21:24
Поредния пасквил на Алелян срещу БДЖ. Не си мислете, че не се знаем кой се крие зад Валери Апостолов. Много подценявавате хората работещи в БДЖ. Питате защо не сме написали за новите права на пътниците ли? Защото те не важат в БДЖ и защото вашите приятели от министерството решиха, че регламента няма да се прилага в пълна сила. И престанете да пишете против БДЖ, защото Терна почти свършиха работата си в България и скоро ще потропате на нашата врата за парченче хляб, а хляба и ножа винаги са били в нашите ръце, без значение дали Крушкова или Кичев е в министерството!
цитирай
4. анонимен - Карловски
08.12.2009 22:27
Работя в железниците от 20 г. и рядко срещам обективно мнение на специалисти без да обслужва нечии интереси. Клиентът е цар, клиентът е Бог и докато не го разберем ще гледаме как пътниците отиват на автогарата.
цитирай
5. анонимен - в-к Сега Николай Марченко
17.12.2009 09:36
БДЖ отказва да прилага влезлия от вчера в сила еврорегламент за железопътния транспорт. Това стана ясно от думите на шефа на Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" Симеон Ананиев.

Става въпрос за изисквания, според които европейските железници ще трябва да плащат солени компенсации: до 1285 евро за загуба или повреда на багаж, до 21 хил. евро компенсация за близките на пътници, загинали в катастрофа, и обезщетение при закъснения. Според регламента, приет още през 2007 г., при забавяне на влак над 1 час превозвачът трябва да върне на пътника 25% от цената на билета. При закъснение над 2 часа компенсацията е 50%.

"Не само ние, но и други държави в ЕС поискаха отсрочка 5 години, засега само в Испания се плащат някакви обезщетения", каза пред "Сега" Ананиев. От ръководството на БДЖ отказаха да коментират.

Според данните на ЕК всяка година над 8 млрд. души ползват влак. "Милиони хора прекосяват Европа всеки ден и ние трябва да им гарантираме, че ще пътуват сигурно и комфортно. Новата регулация защитава хората, пътуващи с влак, и може да допринесе за високото качество и надеждността на услугата", заяви вчера еврокомисарят по транспорта Антонио Таяни.
цитирай
6. анонимен - "От следващата година БДЖ ще ...
17.12.2009 16:29
"От следващата година БДЖ ще компенсира пътниците за закъснението на влаковете. Сега, ако по вина на железниците пътник не осъществи връзка между два влака и услугата не се предостави в пълен размер, се налага той да бъде компенсиран, но за закъснение на влаковете няма компенсации. Заради влизането в сила на нов регламент вече ще има обезщетения за закъснелите влакове, като компенсацията ще се определя според неизпълнение на услугата", обеща изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов.
цитирай
Търсене