Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.11.2009 10:39 - Железниците през 2010 - клиенти, инвестиции, ефективност и прозрачност
Автор: rail Категория: Други   
Прочетен: 16521 Коментари: 14 Гласове:
1

Последна промяна: 09.11.2009 11:50



Представяме ви коментар на един от най-редовните ни читатели, инж. Варужан Апелян, получено на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).


Две ключови събития за железниците привличат вниманието през последните дни. Първото е внасянето на Бюджет 2010 в Народното събрание, второто - обществената поръчка обявена от министерството за разработване на бизнес план за развитието на железопътния транспорт в България.

Според доклада към проекта за Закон за държавния бюджет, за следващата година са предвидени 90 млн.лв, което прави 6.10 Евро национални жп инвестиции на български гражданин. Това са парите отделени от държавата за  ремонт и подновяване на железният път и съоръженията, както и за финансиране на някои новозапочващи обекти, за които не са предвидени средства от Европейските фондове. Сумата от Оперативна програма "Транспорт" предвидена за железопътна инфраструктура  е 323 млн.лв.
Другите интересни цифри за размисъл са 152 млн. лв. - средства необходими за заплати в НК ЖИ за 2010 и около 60 млн. лв. - очаквани максимални приходи от инфраструктурни такси и други основни дейностти през следващата година.

Къде сме ние спрямо останалите страни членки на ЕС?


image
Публични инвестиции в железопътния транспорт за 2008 в .Евро, Allianz pro Schiene

Горната графика показва размера на публичните инвестиции в железопътната инфраструктура на жител от населението на девет европейски държави. Водеща е Австрия, защото Швейцария не е член на ЕС . По традиция и двете държави инвестират много повече, за железници от колкото за пътища. На второ и трето място са съответно Великобритания и Холандия.
Интересен е факта, че Германия изостава дори след Италия и Испания, но за сметка на това в последните години германските капитали участват в все по-голям голям брой чужди жп компании и оператори, което дори поражда опасения за немски континентален железопътен монопол у редица собственици на железопътен бизнес.
В България за публичните инвестиции за железопътна инфраструктура през 2008 са 103 млн. лв. или 6.96 Евро на жител, при условие, че 2008 беше годината с най-големи национални публични жп инвестиции през последните 10 години.

Вместо заключение ще напиша четири жизнено важни думи за българската железница - клиенти, инвестиции, ефективност и прозрачност, ако затворим очи дори само за една от тези думи, със сигурност нищо добро няма да очаква родната железница през 2010.













Гласувай:
1



1. анонимен - Пурко
07.11.2009 07:28
Господине,похвално е това,че давате много факти.Но хората ги интересуват други неща.Например кажете им какво е НК ЖИ и БДЖ.Какво влиза при едните и при другите.Как едните плащат такси на другите.Какви са целите на това разделение? Кажете колко е администрацията им и колко са железничарите които се грижат за тяхната безопасност при извозването им.Като пишете за бюджет споменете ,че в този си смисъл НК ЖИ не е БДЖ. Защо се наложи разделението им и финансово добре ли е за държавата?Даите конкретни предложения за подобряването им.Аз мисля,че се налага тяхното обединение,намаляване рязко на раздутата администрация.Да се закупят чисто нови вагони и локомотиви.Да се преквалифицира подвижния състав.Да бъде добре заплатен труда на хората занимаващи се пряко със сигурноста на движение.Такива неща ги вълнуват хората.а вашето е за обща култура за което Ви благодаря.
цитирай
2. анонимен - от Автора
07.11.2009 12:43
Благодаря за коментара, Пурко!
От въпросите които задавате оставам с впечатление, че имате повече информация от мен за БДЖ и НК ЖИ и ви предлагам да ги изпратите на мейла на блога за публикация, за да бъде запознато обществото.
За съжаление моята информация за българските железници е ограничена до фактологията, която те публикуват - знаете добре, че другото е фирмена или държавна тайна и редовите български граждани нямат достъп до нея.
цитирай
3. анонимен - Пурко
07.11.2009 13:46
Много ми е интересно,че никои не коментира зададените теми по долу от Вас и г-н Атанасов с които аз съм солидарен. И така, какво влиза в НК ЖИ?
В тази компания влизат гарите,спирките,кантоните с прилежащите там бариери,контактната мрежа и релсовия път.Разбира се и спомагателния състав за отстраняване на възникнали ремонти и аварий.Какво влиза в БДЖ? Тука са вагоните(товарни и пътнишки)които са разделени в момента,също така и локомотивите за тяхното возене.Така,че нашата родна железница е зарделена.Сега министъра иска да обедини БДЖ и там да намали персонала.Аз питам,какво пречи да са заедно както преди НК ЖИ и БДЖ. Това не е ли раздуване на персонала,т.е администрация.Ако се върне всичко това ,както си беше ето я и икономията на средства. Мога с ръка на сърцето да кажа,че има служби където по цял ден се чудят какво да правят и само се заяждат с хората.Това е така наречения управленски кадър.Затова в изказването поисках да направите ако може справка да числения състав.Тогава ще видите от кого зависи сигурноста и авторитета на железниците.Какво да кажа за администрация,където жени се водят стрелочници,маневристи и нямя да се изненадам дори и да са и машинисти. Това си е стара практика в БГ. И сега когато сме в навечерието на сакращения,познаите кого съкращават? Затова и писах,че хората ги вълнува други наболели неща.Това са запазване на работата,заплатите им.Искат да знаят и колко ще работят в дадено предприятие.Просто всеки мечтае за нещо.Вярна е приказката,трябва да си железничар,а не канцеларски плъх с извенение.
цитирай
4. анонимен - от Автора
07.11.2009 14:21
Пурко, аз съм български данъкоплатец и нямам данни! Вие сте вероятно служител и е вероятно да имете повече информация.
Как да направя спрявка или анализ като за всяко нещо БДЖ ми отговаря, цитирам: "Съгласно правилника за вътрешния трудов ред на всяко едно от дружествата, всички договори, сключвани от същите, справки, отчети и оперативна информация, свързана с изпълнението на договорите, както и кадровите документи, представляват производствена и търговска тайна за съответното дружество."
Знаеш ли, че е по-лесно да намеря финансови данни за Network Rail, отколкото за НКЖИ... да не споменавам, че българския еквивалент на правилника за екипировката на пътническите влакове по безопастността е държавна тайна, за разлика от напълно публичния американски правилник...

Обединение на НК ЖИ и БДЖ ще бъде нарушение на идеите за развитие на железниците в ЕС залегнали още в директива 91/440, което е в разрез с ОТП. Освен това разделянето е прието във вече затворената глава "Транспорт", година преди приемането ни в ЕС. Единствения начин за обединение на инфраструктурата и БДЖ е ЕК да го разреши единствено за България, но вероятността а това е нищожна.
През 2005 екипът на Мутавчиев имаше разни подобни идеи за обединение в холдингова структура на двете национални железопътни компании - БДЖ и НК Железопътната инфраструктура, но от Брюксел много бързо охладиха желанията им.
цитирай
5. анонимен - Приятел на Мутафчиев
07.11.2009 14:26
Не знам защо непрекъснато бъркате (не само вие) името на бившия министър на транспорта.
цитирай
6. анонимен - Железници и инвестиции
07.11.2009 15:31
http://ikonomika.org/?p=3154

http://ikonomika.org/?p=3150
цитирай
7. анонимен - А. Хуманян
07.11.2009 15:59
На никого не му пука от тези анализи. БДЖ е средство за кражба на пари.
цитирай
8. анонимен - Пурко
07.11.2009 16:16
Точно затова и го е написал човека по надолу; нямате си и на представа какво е ако не сте железничар; Така че какво да пишем разни статистики по Европа как е.С две думи: искаме си категорийте.Нашите професий не са по нерискуеми от която и да е,дори е обратното.Много неща просто хората незнаят.Те се качват на даден влак и просто мрънкат по БДЖ,а те не са виновни.Чистенето на вагоните например е от часна фирма.Ами оня като не дава препарати с какво да ги чистят,да не говорим че и заплати не им дава.На това стимул ли му викат? Разделяи и владеи!!! Това е деиствителноста в БДЖ пък и навсякаде в БГ.Затова хората искат и закон в БДЖ,да знаят защо рискуват живота си.Един полицаи много по малко рискува отколкото един железничар.Пиша за тези пряко свързани със сигурноста.Ами военните?Ами пожарната.Воина ли има,пожари всеки ден ли? За полицията,тези там които живота им е на косъм сме съгласни,но за другите които са като овчари НЕ! Така че има професий където наистина си заслужават хората,пилоти,миньори,тези в химията,маневрени стрелочници,маневристи и лок-машинисти.Това са най-рисковите професий и само железничарите са без всякакви права.Затова и казах,хората ги вълнува,работата им,заплатата.Искат да получават за риска си заслужено.Много може да се пише,от позиция на кабинета и бюрото е много лесно.Все пак благодаря,че проявявате любопитство.
цитирай
9. анонимен - Железниците през 2010 - на скрап или във възход? Трендафил Акациев
11.11.2009 10:22
Похвално е,че г-н Апелян се интересува от железници,това значи,че ги обича,независимо,че не е железничар.Уважавам неговия интелект и за това ще се опитам тук да направя и аз своя коментар,базирайки се и на коментарите на колегите относно тази статия.Да се върнем в далечната 1985г.Тогава имаше 4 ЖПУ/жепе управления/ - София,Пловдив,Варна и Г.Оряховица.,плюс централното управление в София,което мисля че беше СО/ стопанско у -ние/.Тогава товарните влакове вървяха като трамваи,пътническите се пукаха по шевовете от пътници особено в петък и предпразничните дни,имаше експреси за по заможните/нищо че бе комунизъм,имаше" по равни" от всичките равни/Разбира сев тогава конюнктурата бе коренно различна тук - планова икономика,всичко работещо бе държавно..Та относно разделението сега на БДЖ като превозвач и инфраструктура,според мен това е правилно решение,така е навсякъде,друг е въпроса защо тук се изроди в едно раздробяване на двете компании на всевъзможни отдели и отделчета с направо смешни длъжности!Лошото е,че така направена тази административна машина е тромава и работа не върши...И с течение на времето същата тази машина лапаше много пари,там са все с високи групи на заплащане и за да се намерят средства се режеше все отдолу от изпълнителския персонал.Започна се от чистачките,както винаги,то не бе да се дава тази дейност на частни фирми и после да се връща отново в системата,че и поделение такова направиха..където се пенсионираха хора от експлоатацията или се закриваха бройките или се трансформираха в адм.длъжности...Започнаха да управляват с телегарми и заповеди адресирани не до когото трябва и настана едно объркване,никаква оперативност,безумни и неадекватни разпореждания,даже и устни!И на този фон в един прекрасен ден дойде и КРИЗАТА,преди това се появиха и частните превозвачи,които много агресивно си взеха своя дял от товарните превози,като в това няма нищо лошо,но те си изградиха такава структура базираща се на експлоатационен персонал максимално компетентен и ръководен с много гъвкава или почти никаква администрация...няма лошо,но това се случи за сметка на БДЖ.Ако товарните превози отстояваха позициите си,независимо,че Кремиковци отпадна като клиент,в никакъв случай нямаше да се стигне до тази катастрофа днес...Пътническите превози,където работя и аз от много години за съжаление вървят по същия път: вместо да се търсят партньори от автомобилния транспорт с цел максимално улесняване на пътуването до всяка точка на България,а това могат да го направят комбинираните превози между влак и автобус,как е сега - нелоялна конкуренция,стигнало се е дотам,че таксиметрови шофьори направо от билетната каса на някоя гара вземат клиентите си,къде го има това?!Пропускателен режим в големите гари няма всеки може да излезе на перон и да се качи в който си иска влак и да пътува без билет,превозния персонал се превръща в пъдарин за да го озапти,но и дори на първата гара да го отстрани от влака,то може да се окаже че пътника е просто дотам...Никъде в ЕС го няма,това,дори и в Турция за крайградските и регионални влакове не може да излезеш на перон,камо ли да се качиш във влака без билет...Толкова ли е трудно да се поставят въртележки пред пероните за регионалните влакове,да се оградят с мрежи,както е в Австрия,Англия и Турция и пътника като си пусне и компостира билета да излезе за влака?На магистралните влакове ЗАДЪЛЖИТЕЛНО от начална и по голяма гара влаковия персонал трябва да стои на перон и да допуска пътника само след като си покаже документа за пътуване!Разбира се съвместно с полицай от Т.полиция.Проблемите са много,тарифната политика е също много тромава и вместо да предлага максимално улеснение на пътника,точно обратното - той се разглежда като потенциален нарушител и всевъзможните измислени заверки,забрани и пр.само отблъскват тези които са потенциални наши клиенти и харесват пътуването с влак...И всичко казано дотук ще е празнодумие,ако не плащаш заплатите на служителите си,не може един началник влак,кондуктор,машинист,ревизор,т.е.всички свързани пряко с обслужването на пътници и безопасността на тяхното пътуване да ходят гладни на работа!В кой век живеем,ангарията е за едно друго време!Отначало бях оптимист като чух изказванията за новия министър,но сега като видях какво се прави вече не съм.Съкращават се стрелочници,маневристи,това ли е администрацията?Махат се от ръководни длъжности особено в пътническите превози доказани професионалисти и се назначават други,не знам може би по партийна линия...както си беше.Не трябва ли този,който го може просто да го оставиш да работи,той ще работи за теб,а оттам и за твоето управление?По принцип съм оптимист,но нищо оптимистично не виждам дотук,значи пак тези които са верни и предани или пък са удобни и послушни застават начело,а другите - можещите се забиват в нищото...
цитирай
10. анонимен - Пурко
16.11.2009 19:25
Акациев браво!!! Абсолютно си прав и точно така си е в нашата бедна железничка.Дано някои наистина чете
това което пишем,защото и ние имаме, след толкова години труд на мнение! Няма какво да се добави към писането ти.Най важното е ,че си засегнал кого съкращават в момента,а и след нова година.Уж беше 70% администрация.
цитирай
11. анонимен - За Пурко - Т.Акациев
17.11.2009 16:07
Благодаря ти колега!За съжаление аз и ти ги разбираме накъде са проблемите и съм сигурен,че можем и да ги решаваме,но...може би в един друг живот!Реалността сега е жестока,г-н Апелян правилно се е насочил човека и казва къде са проблемите с думи прости и чрез метода на сравнение показва на управляващите,че нищо добро не чака железницата и догодина...а и как да стане,след като от 20г.държавата абдикира от нея,това,че се наливат пари с цел "усвояване" от приближени на властимащите,нас обикновените железничари,които са отдали целия си живот на нея,какво ни топли?!Вкараха ни в заеми с цел да си изхраним децата и семействата,защото те заплатите все не стигаха и сега какво?!Не плащат и влизаме в просрочие,не знаем дали ще сме на работа,а железничката,както казваш с огромна любов/усеща се!/ е пред фалит.......
цитирай
12. анонимен - За съкращения, железници и това между редовете
30.01.2010 19:09
Правя това изявление по повод изказване на настоящия министър на транспорта Петър Мутафчиев за съкращенията в БДЖ,което е излязло в медиите наскоро ,че в началото на 2010г са съкратени 50% от администрацията на предприятието и НИТО ЕДИН работник.Нямам точна информация за изявлението ,но министъра или лъже целия Български Народ без да му мигне окото, или е подведен от някой свой служител.Навежда ме на тази мисъл факта,че аз съм един от съкратените от 01.02.2010г. работници.От 1990г съм работник в БДЖ-17 години като ел.техник осветление и отопление на вагони ,2 години като техник-механик ревизор вагони след което април 2009г бях съкратен.В знак на добра воля ми бе предложена работа като стругар шлосер-монтьор в Русе север която приех.Имам няколко професии подкрепени с нужните свидетелства ,но това не ме спаси от предстоящото след 2 дни съкращение.Не се заблуждавам,че съм незаменим или нещо повече от много мои колеги ,съкратени или останали на работа,но да се ЛЪЖЕ от високи трибуни,че се съкращават служители НЕсвързани с безопасноста на движението.Не аз съм човека който ще дава акъл на по-умни,но слезте "долу" между работниците "в камъните"да видите как се работи ,кой работи за да знаете за какво говорите в изявите си.И по-велики хора са "слизали"сред народа (дори и само за да си направят реклама) така,че не е срамно и вие господин министър да го направите.При предишното съкращение написах отворино писмо което не видя бял свят - сметнах за неуместно да занимавам Народа със собствените си проблеми.Сега отново не знам дали да използвам форума за да обсъдим наболелите проблеми ,вече засягащи много по голяма група хора.
Дульо: А какви железничари имаше навреметооо!!!
Гъдьо:А какви Управници имат по света хоратааа
цитирай
13. анонимен - Поправки на написаното в "За съкращения,железници и това между редовете
31.01.2010 12:31
Извинявам се за допуснатата грешка за името на настоящия министър на транспорта и няколкото правописни грешки,които вярвам читателите ще ми простят
цитирай
14. анонимен - категория на труд? СТАЧКА??????
11.02.2011 16:15
Как може да отговаряш за безопасноста на движение на влаковете на 60 години?Синдикатите не се интересуват за условията на труд в железниците.От 15 години съм в системата и не съм видял един път представително лице от синдиката да се заинтересува как преминава една дванадесет часова смяна на работник в експлоатацията,какво е да газиш сняг при -10 градуса,или на +30 градуса
да се движиш между два влака,като в същото време се стремиш да изпълняваш служебните си задължения.Когато отдела за безопасност наказва за пропуски в работата не се замисля че някой пропуски са възникнали поради условията на труд в които работим.

ПРЕДСТАВЕТЕ СИ

Един Маневрист да прикачва на 60 години движещи се вагони и дали той ще е отговорен за възникнали щети или по лошо злополука.Виновни ще са ръководството на синдиката защото са допуснали да не се застъпят за работниците пред толкова "уважаваното"правителство и не са се преборили за по ниска категория.
ИЛИ ПЪК
Дали един ТЕХНИК МЕХАНИК РЕВИЗОР ВАГОНИ ще е в състояние както на 20 така и на 63 години да отговаря за безопасността на движение,да пази своя и на пътниците живот.Това няма да се постигне само с постоянни проверки на знанияна и постоянните медицински пегледи а от замисляне от страна на ръководството на БДЖ и от раководството на синдикатите. дали пък пропуските не се дължът в тяхното бездействие и нежеланието им да се преборят за по ниска категория труд.
цитирай
Търсене