Прочетен: 23358 Коментари: 13 Гласове:
Последна промяна: 29.10.2009 10:56
Представяме ви в пълен оригинал писмото на Варужан Апелян получено на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).
Здравейте,
Внимателно прочетох всички публикации в блога, особено тези на пътниците споделящи преживяванията си с БДЖ. Поздравявам ви за оригиналният подход. Лично аз, многократно съм настоявал БДЖ да направи форум за пътниците, с цел прозрачност на постъпилите мнения и ето, че такъв формат се появи, случайно или не, съвпадайки с идването на новото правителство.
За удовлетворението на пътниците ...
От две години упорито се опитвам да намеря някакви количествени или поне качествени измервания на удовлетворението на пътниците от услугите на БДЖ. За съжаление търсенето ми се оказа напразно – не съществува никакаква публична имформация, дори и в интернет страницата на БДЖ, въпреки че на теория съществуват критериите „удобство на пътуване”, „спазване на разписанието”, „възможности за ползване на допълнителни услуги по време на превоза”, "иновативност" и пр.
Информация липсва, тъй като никой не е заинтересуван?
Лично за мен е странно, че от националния бюджет, т.е. от осигурените от данъкоплатците средства се финансира услуга, за работата на която болшинството от нас нямат достоверна и обективна информация. Естествено, възниква и въпросът колко от реалните данъкоплатци на практика ползват пътническите услуги, предлагани от железниците.
Другият не по-маловажен проблем е, че получателя на субсидията БДЖ не задава на данъкоплатците особено важния въпрос – до каква степен те са доволни от услугата, която самите те субсидират? Дали това не се дължи на факта, че колкото по-малко предпоставки за проучване на общественото мнение създаваме, толкова по-малко ще анализират нашата дейност и ще се занимават с нас?
Пилотен проект за ... система за управление на качеството
За да направим дори пилотен опит за създаване на система за измерване на удовлетворението от качеството на пътническите услуги в рамките на националните железници е необходимо да определим и измерим елементите, които могат да бъдат определящи при оценката на отделни аспекти от качеството на пътническите превозни на услуги. Ако обърнем внимание на списъка от основни елементи, въз основа на които може да се направи характеристика на комплексната пътническа транспортна услуга на БДЖ и инфраструктурата, ще видим следното:
1. Условия, ред и начини за плащане и закупуване на билети или други видове превозни документи преди началото на транспортното обслужване. Само един от парадоксите на железопътните превози на пътници у нас все още е задължението на пътниците да закупят услугата преди да се качат на влака. Ако това по една или друга причина не е осъществено, цената на услугата е пъти по-висока.
2. Ниво и качество на обслужване, комуникация с пътниците в гарите и местата за закупуване на транспортната услуга. Не съществуват стандарти за обслужване на пътниците.
3. Условия на пътуване във влаковете на БДЖ. Тук решаващи са температурата и нивото на шум в купетата или вагона, чистотата, място за багаж, комфорт на седалките, точността и броя на влаковете по линията, отзивчивост на служителите, възможностите за допълнително обслужване по време на пътуването, възможности за ползване на Интернет и др.
4. Обслужване и информация на пътниците по време на пътуването. Необходимо е въвеждането на аудио-системи за уведомяване на пътниците или аварийно сигнализиране.
5. Сигурност на пътниците по време на ползване на транспортната услуга (от престоя в началната гара за закупуване на билет и получаване на информация, през пътуването с влака, до напускане на крайната гара).
6. Компенсации и политика на БДЖ при неизпълнение на договора за транспортната услуга по вина на железниците. Ето цитат от сайта на БДЖ: "Удръжка от превозните цени не се прави в следните случаи - когато по вина на железниците пътникът не може да осъществи или да продължи пътуването си; когато по вина на железниците пътникът е продължил пътуването си в по-ниска категория влак или клас; когато се установи, че е неправилно таксуван в гарата или във влака"
7. Други въпроси имащи непряко отношение към транспортната услуга, като връзки с други видове транспорт, паркиране на автомобилите до гарите, чистотата на влака отвън, реклама на услугите, извън съдебни механизми за решаване на спорове, доверие на обществото в БДЖ ...
Постоянната информацията, която ще получаваме от система за измерване на качеството ще ни даде ясна представа за степента на удовлетвореност на клиентите. Тя трябва да бъде основният мотив за вземане на управленски решения.
Ключът към успеха
В някои отношения, железопътният превозвач без големи усилия може да подобри обслужването. Не беше нужно БДЖ да чака лично новият министър да разпореди въвеждането на технологични и организационни промени в полза на пътниците, като стандартите за пътническа информация, одит на подвижния състав, улеснения при пътуванията, комбинирани билети – това са мерки, които са от компетенцията на заместник директор на компания.
Последния шанс за ренесанс на БДЖ в днешния динамичен транспортен пазар е интересите за добро обслужване на пътниците да бъдат посрещнати и удовлетворени от железопътния превозвач. Предлагам на ръководството и служителите на БДЖ да запомнят думите на Бен Коен и Джеф Гринфилд, основатели на сладоледения гигант www.benjerry.com „Нашите клиенти харесват не само нашия сладолед, те харесват нашата компания. Харесват атмосферата, която създаваме, когато те идват при нас”.
* Авторът е координатор проекти на Асоциация „Приятели на железопътният транспорт” и член на Управителния съвет на Европейската пътническа федерация. Професионалният си път започва в НК БДЖ през 1999 г. Работил е също за НК „Железопътна инфраструктура”, Министерство на транспорта и съобщенията през 2005, британски железопътни компании, както и по няколко европейски железопътни проекта в България.
За новите права на жп пътниците в ЕС ......
Българските железници през Ноември 2009 ...
27.09.2009 20:04
27.09.2009 20:07
ти как смяташ ? Аз смятам, че отново ще остане "глас в пустиня". До колкото съм чел анализи на жп експерта В.Апелян и негови препоръки към управленските кадри в жп транспорта - много малко се вслушват в него и го правят след като вече си изпатят и едва ли не се получава "Ей, защо не го послушахме навреме Варужан Апелян".
Докато такива експерти като него не получат ясната чуваемост или не им се даде лост на управлението в железниците от какъвто и да е естество, защото младите реформатори-експерти в железницата на практика отсъстват и средната възраст на кадрите е над 50 години - няма да има оправия !
Поздравления за добрия анализ и никога не се отказвайте, г-н Апелян ! Колкото и да се мъчат някои да ви запушат устата !
27.09.2009 20:14
28.09.2009 00:13
28.09.2009 11:25
02.10.2009 05:24
02.10.2009 22:14
02.10.2009 22:17
02.10.2009 22:28
03.10.2009 15:11
Жепеец, желая само да кажа, че никога не съм бил уволняван през живота си! Мога дори да ти покажа препоръкъте, които съм получавал от работодателите си, ако ми пишеш на apel@abv.bg.
инж. Нетовски, не разбирам за какво говорите, но определено съм направил повече за Българското общество от колкото голяма част от Ръководството на БДЖ, за което не съм взел и стотинка!
Мехмед, извинявай, бях те забравил, ако идваш към Пловдив обезателно ми се обади, благодаря ти и видя, че удържах на думата си ;)
04.10.2009 12:09
04.10.2009 16:28
В момента на БДЖ е много удобно да използва пазарната стратегията за съсредоточаване върху един сегмент - социалната класа. Население с ниски доходи, липса на високи изисквания към услугата, лесен за управление ниско и средно квалифициран персонал с ниски заплати и ествено по-малко управленски усилия на ръководството.
Обаче!
Субсидията се плаща от ВСИЧКИ данъкоплатци и компанията е ДЪРЖАВНА, т.е. на всички граждани и следва стратегията за целевия пазар да бъде за пълно пазарно покритие и демографското подоходно сегментиране да включва и пътниците със средни и високи доходи, вкл. бизнес пътниците, и не само, защото мобилността при тях е най-голяма.
И като отворихте темата за социалното включване, не се заблуждавайте, че субсидията отива за всички влакове. По силата на договора за обществена услуга в министерство на финансите има списък от влакове, за работата, на които които се доплаща от държавата.
Не желая да занимавам читателите в блога с обществените ми ангажименти, все пак е блог за железници, а не за Варужан, но ако ми пишете на мейла ще ви изпратя няколко референции за работата ми от европейски институции.
05.10.2009 08:34
А за пазарното сегментиране на БДЖ, демографското подоходно сегментиране и тем подобни, ами направете го това сегментиране. Ще видите че в любимата ни република практически няма сегмент със средни доходи ( каквото и това да означава, какъв е бенчмаркът ви за среден доход и кой го определя) , а другарите с високите доходи хич и не се интересуват от ЖП транспорт, повярвайте ми.
И още нещо , може да "сегментирате" и данъчните приходи на страната за да видите че огромната част от тези данъци се плаща от юридически а не физически лица. Просто защото всички се осигуряват върху минимална работна заплата и плащат мизерни данъци.
А останалата част от анализите ви бих определил по следния начин:
If you can't impress them with brilliance, Dazzle them with Bullshit !!