Прочетен: 11208 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 29.10.2009 10:56
Благодарим на Николай Т. за "забавната" история от Presscenter * webblog изпратена ни на имейл адреса на Блогът за железници (rail.blog@abv.bg).
Авторът: Историята е съвсем истинска и дори не е преувеличавана. При това не бях сам, така че има и други свидетели. И нямам абсолютно никакъв мотив да си я измислям.
Историята на простоватия, корумпиран, пиян контрольор, и в същото време болезнено искрен, разговорлив, привидно добронамерен.
2007, август, 15-и, влака София-Септември…
Настанихме се най-отпред в първия вагон. Оказа се, че това купе е за “служебни” хора и от време на време се използва от контрольори, полицаи и други такива. При нас имаше още двама души – мъж и жена, редови пътници.
Тъкмо си бяхме наместили багажа и сядахме, когато откъм коридора се чу приблизително следното:
— Уважаеми дами и господа — на висок глас редеше Контрольорът — бъдете така добри да извадите вашите билети и документи за проверка!
Правеше се на интересен, разбира се. Звучеше много превзето и заучено. Оприличих го на нещо средно между спортен коментатор и продавач на дини.
Мъжът от купето ни явно се имаше с Контрольора, били стари познати. Нарече го “един мой агент”, но какво имаше предвид или просто такъв е лафа – не знам.
И ето, че подир малко дойде и самият Контрольор. Беше едър мъж, на възраст около тридесетте. Леко мургав, с мазна физиономия. Косата му бе черна, сплъстено-зализана. Тъмен и отблъскващ субект, някакси ми напомни на митничар. Носеше само една риза и тя бе разкопчана почти до долу, като разкриваше цялата му гръд. Подаваше се косматия му и все така мазен корем. Колоритен ти казвам!
Седна при нас, като ту отваряше, ту притваряше вратата, за да “не ни чуват какво говорим”. Със стария си приятел се разбъбриха. Контрольорът заразправя какво е правил през последните няколко години. Последно работил нещо строително, нещо с бетон. Много пари лапал, така де, прибирал… но фирмата фалирала. Добре поне, че шефът му платил като обезщетение две заплати, преди да обяви фалит. На никой от другите работници не платил; само на него, понеже се знаели отнякъде.
Сетне се хванал в железницата.
— Имам да храня две жени и две деца, няма как…
В началото дал около 500лв за курсове. После още 500 на ръка. Цялата работа му излязла към 1300лв. След което чакал да му намерят място.
— Два месеца редих плочки, преди да ме пратят във влака. Тука е така, баце – требе да чекаш некои да умре или да го уволнат, за да ти се освободи място.
Добри пари падали от тая работа.
— Лапаш, лапаш… по 1500 на месец, баце. — Докато изговаряше “лапаш” правеше жест с ръцете, имитиращ лапане. Движеше ги по посока на отворената си уста, сякаш тъпче ли, тъпче…
— Преди е било много по-добре — продължи той — по 15-20 бона. Десет до двайсет пъти повече, смятай за кво си говорим. Допреди 2-3 години е било така, ама сега вече не става.
Стана дума за автобусите и влаковете.
— А, кво говориш, във влака е много по-добре. В автобуса седиш и нема къде да мръднеш, ше ти се схване гъза. Преди поне видео имаше – сега нищо. У влака е друго. Можеш да станеш, да се разтъпчеш, да пийнеш, да апнеш. ‘Си цъкаш биричката, баце. Найш’ колко хора си носат и си пийват. И ти е кеф, и сичко. Ето и аз преди малко ударих една.
Мина време и сподели, че му се пие нещо по-твърдичко, някоя ракийка например. И отиде да търси.
Върна се доволен и се пльосна на седалката. Едва влязъл в купето се похвали, че е изпил няколко водки. Продължи да разправя колко пари се лапа от далаверата. После тръгна да търси нередовни пътници за глобяване.
Отново се върна, този път с думите:
— Аз пак минах на биричка…
И наитина сериозно вонеше на алкохол, усетих миризмата отдалеч.
— Ти май си се омагьосал вече, а? — попита аверът му от купето ни.
— Ааа, не, аз замезвах! — доволно парира Контрольорът. Уби ме! Вече не се сдържах и се разхилих. Беше толкова искрен, че в един момент дори ми стана симпатичен… за малко.
Някъде в съседните вагони, май в спалните помещения негова колежка вдигала почерпка. Алкохол и скара до дупка. Малко се сърдеше, че колежката му нещо си правела оглушки и не го канела там. Тя била около 50-годишна и малко и оставало до пенсия, та се пазела.
Заразказва за един свой колега. Основното за него беше, че бил гей, имал два апартамента и си плащал да го таковат, като си набирал хора и от влаковете. Следваха един куп невъобразими простотии и вулгарности. По едно време въпросният се появи в коридора. Нашия човек Контрольорът открехна вратата на купето и го извика. Онзи се приближи, а Контрольорът посегна да го сграбчи за интимните части в израз на някакъв изключително забавен бъзик. Видимо по-възрастния човек отскочи пъргаво назад.
За финал Контрольорът се похвали как преди малко е глобил двама души, па макар и нищо да не е прибрал от тия пари. Доставяше му някакво странно и извратено удоволствие да глобява и да кара хората да си доплащат от втора за първа класа.
Всъщност той си обичаше работата и я приемаше доста насериозно. И я вършеше според разбиранията… си. На една от гарите покрай купето премина групичка от младежи, които слизаха. Някой подсвирна лекичко – с ръка или може би свирка. Контрольорът скочи като ужилен, плъзна вратата със замах, изстреля се в коридора и изкрещя с пълни дробове:
— Недей свири веее’еей! Хората се опитват да спят!
И тогава слязохме и ние.
За новите права на жп пътниците в ЕС ......
Българските железници през Ноември 2009 ...
Антируските изцепления на Апостол Апосто...
ГРОЗНАТА ИСТИНА ЗА РУСИЯ – ЖАЛКА ИКОНОМИ...
21.09.2009 12:59
22.09.2009 00:31
22.09.2009 00:32
22.09.2009 00:38
Имай смелостта поне да си напишеш името в заглавието. Омръзнало ни е от "анонимна опозиция" против БДЖ. Ето - аз ги защитавам, но си пиша името. Нягол ги плюе и също го прави. Имай достойнството и ти. Иначе мнението си е твое и можеш да го изкажеш.
22.09.2009 00:46
Това го е писал някой с болна фантазия.Е*ати глупостите.
Най-вероятно това е пусната гавра за настройване на хората срещу кондукторите.
Що не напишеш, как не дават заплати?
Всмисъл, нищо лично към автора на блога, хубаво е да има блог за жепейци.Но тоя дето е измислил историята... не струва.
22.09.2009 00:49
и аз съм на твоето мнение. То, ако се правеха по 1500 на месец - никой нямаше да става началник влак, ръководител движение или стрелочник, а всеки щеше да се бута кондуктор да става...:)
22.09.2009 00:59
Истината е-около 700 кинта чисти (заплата+аванс), като не съм абсолютно сигурен.
Бааа.... 15 хиляди!
Бях писал преди, по повод на една статия във вестник, как кондукторите и въобще-ниските звена източили някаква огромна цифра-говорим за милиони.И бях писал-ако е така, аз щях да пиша от вилата си на Палма де майорка, а след малко да излизам с чисто новото си Порше на разходка из Европа.
Ще се пробвам да прегледам обстойно историята:
В служебното купе, тоя няма работа и щеше да бъде изгонен.
Разкопчана риза-да да!те са неподходящи обувки ги тормозят, камо ли за подобно нещо.
Не знам какво общо има, какво е работил кондуктора преди и не ме интересува.Иначе е така-наистина няма места, макар и да няма много д се натискат.Ама нали по телевизията само за съкращения говорят.
15-20 бона?!Мармот-шоколад-станиол.
Обаче за автобусите-зависи.Доста пъти автобусите са по-удобни и хората предпочитат тях.
Пиене на работа-невъзможно.Все пак, не би бил такъв идиот да рискува за подобна простотия да го уволнят.Не се знае дали няма да има проверители или някой пътник да се оплаче.
Да спи на работа-тотална простотия.Както казах, може да се качи някой проверител.
Автора на тая глупост как не написа, че кондуктора е сериен убиец и е скрил няколко трупа в кенефа.После пък е правил извратен секс с колегата-гей.
Пф...
22.09.2009 01:01
така е. Според мен от цялата случка има някакъв процент истина, но или е доста-доста преразказвана или както в жълтите вестници всичко е украсено...
22.09.2009 18:22
Първо, ако имаше поле за име - щях да напиша нещо. Ако имаше поле за уеб-адрес - щях да сложа сайта си, за да се види, че зад думите ми стои нещо. Уви, малоумната платформа на блог.бг има единствено поле "Заглавие". И по презумpция възприема за анонимни всички, които не са регистрирани. Аз нямам намерение да се регистрирам, мерси. Това, че вие ползвате полето "Заглавие" за име, компенсирайки неадекватността на сайта си е лично ваш проблем.
Второ, винаги мога да напиша някакво име, но това нищо не означава. Може да не е истинско, а и да е - нищо няма да ви говори. На мен вашето "Марио Доктовор" ми говори точно толкова, колкото и едно "анонимен". Тоест абсолютно нищо. Замислете се, ебаси.
И между другото - аз съм авторът, а в началото на публикацията го има името ми, както и сайта.
Историята е съвсем истинска и дори не е преувеличавана. При това не бях сам, така че има и други свидетели. И нямам абсолютно никакъв мотив да си я измислям.
Не знам защо се хващате за някакви суми. Историята не твърди, че еди-кой-си взема 1500 месечно, а преди е вземал 15-20 бона. Това са думи на въпросния контрольор. Дали са истина или не - това си е негова работа. Не ми е ясно какво доказвате като "оборвате" въпросните цифри.
Това е последното ми мнение по темата, нямам намерение да се занимавам повече с неверници и празни приказки. Хората имат навика да приписват на другите това, което е характерно за самите тях - така например лъжецът все си мисли, че другите го лъжат...
22.09.2009 20:52
И все пак - не виждам причина да се сърдите - все пак няма да е нормално, ако няма различни мнения. А впрочем ние коментираме именно нелепите думи на кондуктора в крайна сметка и не, че не ги е казал, а че са невъзможни, а не вас, че сте ги чули или, че ви се е случило това.
Напротив - и занапред споделяйте с нас подобни "откровения" на персонал на БДЖ, а ние ще ги коментираме (откровенията, а не вас) - на вас - СЪРДЕЧНИ БЛАГОДАРНОСТИ !
Поздрави, Марио ! :)
25.09.2009 12:44
Сигурно си спомняте хълма на боровинките.Ако не, хубаво е да го гледате. Събирателният образ на контрольора, герой на „преживяната” история на г-н Николай Т. удивително прилича на героите на Александър Морфов, или на висящия на бариерата герой от черна котка бял котарак на Костурица.Само, че тези образи там са употребени със съвсем друга цел.Тук обаче, извадена от контектса на цялостната картина, историята вони.Публикувана в блог за железница, където общуват хора с дори и малки познания, случката не е нито хумор, нито сърказъм, нито сатира ....., а просто некомпетентен опит за самоизява на гърба на откраднати герои и обида за хората упражняващи такава професия.Неясен остава стремежа на дадени индивиди за популярност и самоизява на гърба на крадени истории и самоцел да се пише за всичко, без дори да си го видял.Дългите часове пред екрана в опит на разтуха, без влагане на мисъл имат достоен резултат в много форуми.
Няма железничар, критикуващ Александър Морфов, а още повече Костурица, защото макар и упражняващите тази професия хора да са определяни като неудачници или малоумни от имащите се за велики в своите очи нежелезничари, те успяват да разберат идеите когато са поднесени както трябва.Нека не забравяме, че между игрален и документален филм има малка разлика .....
Разказът за документалната случка, която трябва да е извадка от действителността, за да се постне, на мен ми прилича на стремеж да се доближи до един от коментарите за цитирания филм:
„Самият филм непрестанно мени физиономията си от смешна в тъжна, от умна в глупава, от симпатична в просташка, обладан от творческия бяс да върне духа в бутилката, докато всъщност се опиянява от факта, че го е изпуснал. Вулгарната нежност на този хулиганстващ и невъздържан филм е обяснение в любов към занаята, към рода и към себе си.
Антония Ковачева, Капитeл”
Да, ама не!Не се е получило в тази история.
Доколкото разбирам от автора, той не търпи критика и обидено бяга от форуми с цел свобода на словото, само че се получава бягство от другото мнение.Въпреки заканата, че няма да се връща отново на този пост, той пак ще го чете с надежда за одобрение и възхвала на творческият му талант.
Господин Николай Т..Имате си свое място за изява.Не бъркайте измислица с реалност.
Когато се критикува такава постъпка се борави с факти, а не с художествено слово.
Дайте фактите.Или си направете труда да проверите има ли такъв влак, с такива вагони, в такова направление .... .На билета Ви пише номера на влака, а след толкова откровенности, може би чухте и името на героя.На визитката, която и да е свалена после, пак има име.А Вие, който сте възмутен, поне от любопитство не се ли поинтересувахте.Като буден гражданин, който сезира обществото за проблема май е трябвало да не сте само наблюдател.
Дано поне пътниците в спалните вагони за час и половина-два до Септември да са поспали, въпреки онова изсвирване ........
Има частици истина във всяка една история.Има истини, налучкани или дочути и във вашата история.Може би дори сте пътували с влак и има такъв кондуктор /или началник влак/.Всичко може да се докаже, ако е подплатено с факти, доказващи истинноста.
Но така поднесена – историята вони!
За някаква следа от всичко, можем да приемем диалекта, който говори, че ако има такъв служител, той трябва да работи в Пътнически превози София и да е обслужвал влак на 15.09.09, вероятно в направление София - Бургас. Все някой от това поделение ще прочете поста – може и да инидитифицира първообраза.
Публикуването на една история винаги има някаква цел.Като изключим всичко друго, нека опитаме да стигнем максимално близо до лицето на героя.
Господин Николай Т. Кого сигнализирахте за това преживяване, или предпочитате този образ да обслужва пътниците, близките или децата Ви? Това ли е което трябва да се направи за един по-добър свят? Може би очаквате читателите на вашата история да свършат това, което е трябвало да направите Вие?
Или просто яхвате темата .... Вие си знаете защо.
Здравко М. / Дали? /
При толкова много опозиционни гледни точки може и след време нещо добро да се случи. Дано пък и някой, който има лостовете и ресурсите да ви чуе...понякога се случват и чудеса.
27.09.2009 20:20
Ами остава ни да се надяваме, че и в железниците ще настъпи закономерната демократична смяна на властта - опозицията да вземе управлението в своето ръце !
18.10.2009 17:51